The Rum Diary (2010)

Regie: Bruce Robinson | 120 minuten | drama, avontuur | Acteurs: Johnny Depp, Amber Heard, Aaron Eckhart, Giovanni Ribisi, Richard Jenkins, Amaury Nolasco, Marshall Bell, Bill Smitrovich, Michael Rispoli, Karen Austin, Jason Smith, Julian Holloway, Jimmy Ortega, Aaron Lustig, Karimah Westbrook, Gavin Houston, Bruno Irizarry

Johnny Depp haalde regisseur Bruce Robinson terug uit zijn voortijdig pensioen om Hunter S. Thompsons geniale boek ‘The Rum Diary’ te verfilmen, wat een bijzonder ondermaats en onevenwichtig eindresultaat oplevert. Robinsons versie van de avonturen van journalist Paul Kemp op Puerto Rico ligt mijlenver verwijderd van het interessante bronmateriaal, en bijna elke keuze is verkeerd uitgepakt.

Zo is zowel Depps keuze voor Robinson onjuist gebleken – de regisseur vindt geen enkel moment de toon die Thompson kende – als andersom; geen enkel moment laat de door People als ‘king of cool’ bestempelde acteur onbenut om zijn grimas te tonen, waardoor de onvolkomenheden van Depp des te meer zichtbaar worden. De vreemde rollen die hij in de loop der jaren heeft gespeeld waren misschien wel geen uitstapjes naar bizarre werkelijkheden en offbeat karakters; hij kan simpelweg niet anders. Depp is minstens vijfentwintig jaar te oud voor zijn rol en past voortdurend niet in het plaatje, vooral wanneer hij door Giovanni Ribisi in de scènes die ze delen zoek wordt gespeeld.

Bruce Robinson veranderde het oorspronkelijke verhaal zo grondig, dat er nauwelijks twee regels tekst van Thompson overblijven. En behalve de geschrapte medehoofdrolspeler, als het bijzonder onprettig chaotische verloop van het verhaal, wordt het thema van de Amerikaanse droom onvaardig weergegeven. Vanaf het onzekere begin onder de tonen van Dean Martins Volare is te zien dat er op een ongeorganiseerde komedie over drank is gemikt (wat geenszins te vergelijken valt met het boek) waarna het alleen nog maar meer bergafwaarts gaat. ‘The Rum Diary’ is de eerste film van Depps productiemaatschappij Infinitum Nihil, en de film wekt de schijn dat er te lang is gewerkt om er een hit van te maken, zoals Depp alleen nog maar op geld oogt sinds zijn succesvolle rol in ‘Pirates of the Caribbean’. Dat hij de uitgesproken persoon was om zich flink te bemoeien met de boekverfilming was logisch; de acteur vond het boek zelf in een kelder bij Hunter S. Thompson thuis toen de twee daar rondhingen in de jaren 90. Zonder Depp was het boek zelfs nooit uitgegeven, en had heel de filmminnende wereld niet kunnen genieten van zijn bizarre rol in die andere Thompson-klassieker, ‘Fear and Loathing in Las Vegas’. Maar ‘The Rum Diary’ is een heel ander verhaal, speelt zich bijna twintig jaar eerder af, en heeft niets te maken met de ‘Gonzo journalistiek’ waar de schrijver rond de jaren 70 zo beroemd mee werd.

Zo heeft Robinson ook niets te maken met regisseur Terry Gilliam, die in 1998 wel de juiste toon wist te vinden voor een Thompsons nog veel vreemdere boek. Zo is het resultaat een lege huls, een vlakke komedie zonder noemenswaardige scène of toon. Geen scherpe randjes, ontdaan van boodschap, geweld en erotiek, en een dieptepunt in het steeds meer zwalkende oeuvre van Depp. Vrijwel elk lid van cast of crew heeft een aardige lijst aan goede films op zijn naam staan, maar het wordt nooit goed en vormt geen geheel; als onsamenhangende nonsens stort ‘The Rum Diary’ ruim voor het einde in elkaar.

Luuk Imhann

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 22 december 2011