The Runner (2015)

Regie: Austin Stark | 90 minuten | thriller | Acteurs: Nicolas Cage, Sarah Paulson, Connie Nielsen, Dana Gourrier, Peter Fonda, Wendell Pierce, Bryan Batt, Fredric Lehne, Kerry Cahill, Christopher Berry, Wanetah Walmsley, Cree Kelly, Divine Prince Ty Emmecca, Lara Grice, Ciera Payton, Jodi Lyn Brockton, James Moses Black, Tracy B. Mann, Judd Lormand, Marcus Lyle Brown, Donna Duplantier

Nicolas Cage is een vreemde acteur. Geef hem een rol waarmee hij zich kan identificeren (‘Leaving Las Vegas’, ‘Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans’) en hij speelt de vezels van het doek. Geef hem een rol die buiten zijn bereik ligt (het grootste deel van zijn oeuvre), en het acteren glijdt af naar een tragisch niveau. Onbeholpen, met een minimum aan dramatische overtuiging en met een gezicht waar de radeloosheid vanaf druipt. Zelfs in komische rollen.

In het politiek drama ‘The Runner’ zie je Cage weer eens op zijn slechtst. Hij speelt Colin Pryce, een derderangs politicus uit New Orleans die worstelt met de gevolgen van een olieramp. Nadat Pryce in Washington een vlammend milieubetoog houdt, krijgt hij plots te maken met landelijke beroemdheid. Met die publieke beroemdheid komen de onvermijdelijke lijken uit de kast: een Afro-Amerikaanse minnares, een gevecht tegen alcoholisme, moeizame relaties met vader en echtgenote. En alsof dat niet genoeg is keert ook de machtige olielobby zich tegen hem.

Veel drama dus, en niet van het soort dat Cage de baas kan. Gek genoeg is hij nog niet eens de slechtste hier, want Connie Nielsen is al helemaal een ramp met haar levenloze vertolking van Pryce’s echtgenote Deborah. Aan Nielsens rol herken je wat de voornaamste invloed is van dit drama: het formidabele “House of Cards”, de tv-serie over de politieke roofdieren Frank en Claire Underwood. Maar waar onder het strenge gezicht van Claire Underwood (Robin Wright) een wereld van emotie en geslepenheid doorschemert, vind je bij Nielsen niets dan leegte.

Het script biedt nauwelijks compensatie voor het acteerwerk. Voor een film van een krappe 80 minuten kent het drama te weinig focus. We gaan van minnares naar vader naar echtgenote naar politiek adviseur naar nieuwe minnares, zonder dat je het idee hebt dat ‘The Runner’ ergens naar toe wil. De wendingen zijn slim noch opwindend, de karakterontwikkeling moeizaam en niet altijd geloofwaardig.

Wat de film hier tegenover stelt zijn een paar aardige bijrollen (Sarah Paulson, Wendell Pierce) en de sfeervolle straatjes van New Orleans. En een niet te onderdrukken verlangen naar “House of Cards”. Maar of je dat nou een kwaliteit moet noemen?

‘The Runner’ verschijnt dinsdag 26 januari 2016 op DVD.