The Salvation (2014)

Regie: Kristian Levring | 90 minuten | drama, western | Acteurs: Mads Mikkelsen, Eva Green, Jeffrey Dean Morgan, Eric Cantona, Mikael Persbrandt, Douglas Henshall, Michael Raymond-James, Jonathan Pryce, Alexander Arnold, Nanna Øland Fabricius, Toke Lars Bjarke, Sean Cameron Michael

De western is het genre van de platgetreden paden. Ook ‘The Salvation’ ontkomt niet aan de nodige clichés. Het stoffige landschap, de muziek en de typisch gele belettering zijn bij aanvang van de  film meteen herkenbaar. En die openingsscène op een treinstation doet voor even wel heel erg denken aan Sergio Leones klassieker ‘Once Upon a Time in the West’. Het begin van ‘The Salvation’ is niet de meeste originele ouverture in de filmgeschiedenis. Voorspelbaarheid lonkt voor het restant.

Op het station staat de Deense immigrant Jon (Mads Mikkelsen) op de aankomst van een trein te wachten. Het voertuig brengt hem zijn vrouw en zoon. Na zeven jaar van elkaar gescheiden te zijn geweest, worden ze herenigd in het beloofde land. Maar de jonge natie heeft vele valkuilen, ondervindt het gezin al snel. De koets waarmee ze naar hun standplaats willen vertrekken, blijkt opeens overboekt te zijn. Het vriendelijke stel dat tegenover hun zit moet plaatsmaken voor twee ongure rauwdouwers. Wanneer één van de vreemdelingen zich na verloop van tijd aan Jons jonge vrouw vergrijpt, lopen de zaken met noodlottige gevolgen snel uit de hand. De problemen beginnen echter pas echt als de aanrander de broer blijkt te zijn van de plaatselijke bendeleider Delarue. Deze schurk (Jeffrey Dean Morgan, getooid met een ware Lee van Cleef-snor) perst de lokale gemeenschap af ten behoeve van de oliewinning. Wat begint als een gelukzalig weerzien, loopt uit tot een strijd van leven en dood.

Deze synopsis zal door zijn grote herkenbaarheid weinig wenkbrauwen doen fronsen. Toch is ‘The Salvation’ geen slechte film. Door het strakke tempo en de aanvaardbare speelduur valt er genoeg te genieten. Door de schaarse rustmomenten, wordt de spanning verhoogd. De meedogenloosheid van de personages mist zijn uitwerking daarbij niet, waardoor er met de voorspelbaarheid te leven valt. De manier waarop alles in beeld gebracht wordt, kan de film als gevolg redden. Alleen jammer dan weer dat die zweterige licht- en camerazwemen het beeld zo plat maken. Het lijkt op zulke momenten alsof er gebruik is gemaakt van een green screen. Soms pakt het wel degelijk mooi uit, andere keren doorprikt het echter de filmillusie.

De acteerprestaties zijn prima in orde. Het ogenschijnlijk onverstoorde gelaat van Mads Mikkelsen doet het altijd goed op het witte doek, omdat het hem in staat stelt zijn innerlijke wereld op een meer subtiele wijze uit te buiten. Bad guy Morgan lijkt met genoegen zijn rol te spelen. Eva Green speelt weer eens in een andere (bij)rol dan dat we van haar de laatste jaren gewend zijn. Een dergelijke afwisseling houdt de spanning van haar acteerwerk vast. Zolang hij zijn mond niet te veel opentrekt, is oud-profvoetballer Eric Cantona een passende verschijning als een Corsicaanse huurling. Alle personages behoren daarbij en tot genoegen tot een moreel grijs gebied. Het zijn pluspunten in een film die het uiteindelijk toch van zijn genreclichés moet hebben.

Ondanks dat ‘The Salvation’ een vermakelijke film is, voegt de film weinig toe aan het genre. Het is toch ergens raar dat een genre over de expansie en vernieuwing in het Wilde Westen, zelf zo blijft hangen in stilstand. Wat in het geval van deze film opvalt is dat de Deense migranten zich zo snel aanpassen aan hun nieuwe omgeving, waardoor de hoofdpersonages in niets verschillen van andere westernarchetypen. Juist die migratie had dus bijvoorbeeld voor een nieuwe invalshoek kunnen zorgen. Zodoende is ‘The Salvation’ niets meer dan een trouwe ode aan de western.

Wouter Los

Bioscooprelease: 18 december 2014
VOD-release: 23 april 2015