The Sapphires (2012)

Regie: Wayne Blair | 99 minuten | biografie, komedie, musical, drama | Acteurs: Chris O’Dowd, Deborah Mailman, Jessica Mauboy, Shari Sebbens, Miranda Tapsell, Tory Kittles, Eka Darville, Lynette Narklex, Kylie Belling, Gregory J. Fryer, Don Battee, T.J. Power, Tanika Lonesborough, Nioka Brennan, Tammy Anderson, Miah Madden, Ava Jean Miller-Porter, Carlin Briggs, Koby Murray, Hunter Page-Lochard, Meyne Wyatt, Judith Lucy, Annette Hodgson, Tom Whitechurch, Georgina Haig, Rhys Muldoon, Barry Southgate, Ace Spencer Davis, Rodney Todd, Eric Rasmussen, Julian Bel Bachir, Amy Miller-Porter

In ‘The Sapphires’ proberen drie Aboriginal zusjes door te breken als zangeressen aan het einde van de jaren zestig. De meiden – Julie (Jessica Mauboy), Gail (Deborah Mailman)  en Cynthia (Miranda Tapsell) – worden alleen niet bepaald met open armen ontvangen in Australië, waar ze niet staan te springen om zangeressen van Aboriginal afkomst. Hun kansen lijken dan ook vrij klein te zijn. Maar tijdens een talentenjacht trekken zij de aandacht van de aan lager wal geraakte Dave (Chris O’Dowd), die zich opwerpt als hun manager. Ook dit lijkt in eerste instantie een kansloze missie, maar Dave weet hun ouders over de brug krijgen en zorgt ervoor dat ook nichtje Kay (Shari Sebbens), van wie de zusjes eerder vervreemd zijn geraakt, zich weer aansluit bij de groep. De meisjes mogen optreden voor de troepen in Vietnam en hebben zo een serieuze klus te pakken. Dave ziet dit optreden als de kans voor de meiden om een echt professionele groep te worden en een platencontract binnen te slepen.

De band The Sapphires heeft echt bestaan en de film is dan ook gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Dat is echter niet heel erg te merken aan de film; zoals het een romantische komedie betaamt komt het niet altijd hyperrealistisch over. ‘The Sapphires’ is een film die wel erg luchtig en vluchtig omgaat met zwaardere onderwerpen als de Vietnamoorlog en de rassensegratie van Aboriginals in Australië. De Vietnamoorlog lijkt een groot deel van de film bijvoorbeeld meer op een vakantie. En ook aan het feit dat Kay voor een groot deel van haar leven is gescheiden van haar familie doordat de Australische regering haar als blank probeerde te laten opgroeien wordt niet echt diep op ingegaan.

Maar als je dit door de vingers ziet is ‘The Sapphires’ eigenlijk best een fijne niets aan de hand film over een meidengroep die gezien kan worden als de Australische Supremes. De muziek is heel erg goed, de film zit boordevol met Soul klassiekers. Er wordt erg leuk en fris geacteerd, vooral door Deborah Mailman, die ook bekend is van de Australische soap “The Secret Life of Us” (dat ook uitgezonden werd in Nederland) en Chris O’Dowd, bekend van “The IT Crowd” en natuurlijk ‘Bridesmaids’. Je vraagt je alleen wel een beetje af of er hier en daar niet een scherper randje aan had gekund.

Sylvia Bakker

Bioscooprelease: 27 juni 2013
DVD-release: 7 november 2013