The Scorpion King 3: Battle for Redemption (2012)

Regie: Roel Reiné | 104 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: Dave Bautista, Bostin Christopher, Tanapol Chuksrida, Kevin ‘Kimbo Slice’ Ferguson, Geoffrey Giuliano, J.D. Hall, Stephane Lambert, Selina Lo, Damian Mavis, Temuera Morrison, Jason Pace, Ron Perlman, Krystal Vee, Victor Webster, Billy Zane

Zou het kunnen zijn? Is er een Nederlander voor nodig om heden ten dage een degelijke genrefilm af te leveren? Dat zou toch de omgekeerde wereld zijn, want ons koude kikkerlandje blinkt niet echt uit in verhalen over bovennatuurlijke verschijnselen en heldhaftige krijgers. Toch is het uitgerekend de Nederlandse Roel Reiné die met het derde deel uit de ‘Scorpion King’ reeks een uiterst vermakelijk genreavontuur weet neer te zetten.

In dit derde deel van de met testosteron overgoten saga vinden we de voorheen zo machtige Scorpion King terug als een zielig hoopje. De gorilla met paardenstaart rouwt om de dood van zijn geliefde en om de dood en verderf die hij over zijn volk heeft afgeroepen. Reden genoeg om zijn Koninklijke titel te laten voor wat het is en aan een leven als huursoldaat te beginnen. Nu voelt u het al aankomen, maar het is natuurlijk vlug gedaan met de rust. Voordat Mathayus (zo heet onze hoofdrolspeler) het doorheeft zit hij alsnog verwikkeld in een strijd tussen twee Koninkrijken en zal hij moeten strijden om het goede van het kwade te laten winnen.

Genoeg verhaal, want waar het natuurlijk werkelijk om gaat is hoeveel geweld er vervolgens te beleven valt en wie of wat er allemaal een vuistslag krijgt te incasseren. Nou lieve lezers, dat is me nogal een bont gezelschap. In slechts een tijdspanne van anderhalf uur krijgt Mathayus het aan de stok met Romeins aandoende soldaten, een compleet olifantenleger, een kudde ninja’s en enkele uit de dood herrezen krijgers. Tel daarbij op dat de slechteriken worden aangevoerd door niemand minder dan de altijd jolige Billy Zane en je hebt een camp-avontuur om u tegen te zeggen.

Zulke ingrediënten zouden normaal gesproken meer dan genoeg zijn geweest om een vernietigende recensie op te leveren, maar opvallend genoeg weet Roel Reiné precies de juiste toon te vinden om het allemaal niet te serieus te nemen. Gelukkig maar, want daar gaan tegenwoordig al meer dan genoeg films aan ten onder. In plaats daarvan krijgen we een film voorgeschoteld die voor de verandering weer eens ouderwets absurd is en die niet bang is om te relativeren. Vooral Billy Zane verdient hier nogmaals een pluim in z’n reet voor de manier waarop hij zijn koning Talus speelt als een dronken machtswellusteling, die maar al te goed weet hoe kwaadaardig hij is. Toch worden alle knipogen naar het genre nergens te overheersend en blijft ‘The Scorpion King’ vooral een leuk avontuur om wat tijd mee te doden. Wat een verademing om nu eens een regisseur aan het roer te hebben die niet probeert om van ieder B-project de nieuwe ‘Lord of the Rings’
te maken.

Toch nog een kritiekpuntje? Okay dan, de montage is tijdens menig gevecht toch echt veel te snel. Het is wellicht een prima manier om de kwaliteit van de film te verhullen, maar met het tempo waarop de gevechten soms langs razen zou de film minstens een waarschuwing voor epileptici moeten meekrijgen. Verder niets dan lof voor dit opvallende dertien-in-een-dozijn avontuur!

Sander Colin

DVD- en blu-ray-release: 28 maart 2012