The Secret: Dare to Dream (2020)

Recensie The Secret: Dare to Dream CinemagazineRegie: Andy Tennant | 102 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Katie Holmes, Josh Lucas, Celia Weston, Jerry O’Connell, Sarah Hoffmeister, Aidan Pierce Brennan, Chloe Lee, Katrina Begin, Sydney Tennant, Yohance Myles, Jessie Terrebonne, Rosemberg Salgado, Samantha Beaulieu

Het is een teken aan de wand dat een zelfhulpboek als inspiratiebron dient voor een romcom. De ideeën lijken definitief op in Hollywood. Het in 2007 groot geworden zelfhulpboek ‘The Secret’ van Rhonda Byrne werd een wereldwijde hit onder meer door Ophray Winfrey die het document promootte in haar show. Byrne’s kostje was gekocht en anno 2020 hoopte deze dame haar bankrekening verder te spekken door haar boek te laten verfilmen. De coronacrisis gooide roet in het eten, waardoor deze productie redelijk anoniem uit de Nederlandse zalen verscheen en verdween.

In ‘The Secret: Dare to Dream’ draait het om Miranda Wells (Katie Holmes). Miranda staat na het overlijden van haar man alleen voor de opvoeding van haar drie kinderen. Als er vervolgens een fikse storm opsteekt, verandert er het een en ander in haar leven. Zo komt de mysterieuze Bray Johnson (Josh Lucas) in haar bestaan en dat is een goed teken. Miranda ontdekt dat ze beter in haar vel zit. Wat Johnson niet direct prijsgeeft, is dat hij een geheim heeft.

Een zelfhulpboek als ‘The Secret’ draait om het visualiseren van wat je wilt en waar je – volgens jouzelf – recht op hebt. De kracht van het universum. Zweverig geneuzel voor de een en zingeving voor de ander. In deze film wordt de boodschap van het boek uitgedragen en dat is een bijzondere kijkervaring. Een zelfhulpboek lezen is namelijk andere kost dan een film over een zelfhulpboek kijken. Een boek kun je toepassen op je eigen situatie, verleden en leven terwijl een film over personages gaat. Juist daar wringt het in deze film van Andy Tennant.

De personages zijn sympathiek, maar van bordkarton. Tennant boft met zijn cast, want Holmes en Lucas scoren punten puur op charisma. Ze slagen erin om de fletse personages net wat meer lucht te geven. Je gunt ze hun geluk (waar ze volgens het boek zelf verantwoordelijk voor zijn). ‘The Secret: Dare to Dream’ is een aardige genrefilm en dat is al boven verwachting als je nagaat dat een zelfhulpboek als basis diende voor deze productie.

Bioscooprelease: 17 september 2020
DVD- en blu-ray-release: 22 januari 2021