The Secret Life of Kyle (2017)

Recensie The Secret Life of Kyle CinemagazineRegie: Bruno Chauffard, Glenn McCoy | 4 minuten | korte film, animatie | Originele stemmencast: Miranda Cosgrove, Dana Gaier, Nev Scharrel, Pierre Coffin, Brian T. Delaney, Tara Strong

Slechteriken stelen vaak de show. Om dat gegeven bouwde het Illumination Entertainment van Chris Meledandri een compleet animatie-imperium. Het succes van de filmproductiestudio begon namelijk met ‘Despicable Me’ (2010), waarin de knorrige schurk en antiheld Gru, door de tussenkomst van drie onschuldige maar voor hem nogal irritant in de weg lopende weeskinderen, langzaam ontdooit. De film bracht wereldwijd bijna 550 miljoen dollar op – en dan hebben we de opbrengsten van de merchandise, met name die met de beeltenis van Gru’s onhandige gele assistenten de Minions erop, nog niet eens meegeteld. De Minions kregen in 2015 overigens hun eigen film (met een opbrengst van ruim 1.1 miljard een daverend kassucces – in 2020 wordt een vervolg verwacht); van ‘Despicable Me’ verscheen in 2017 alweer het derde deel. En elk volgend deel brengt weer meer geld in het laatje dan zijn voorganger. Ook ‘The Secret Life of Pets’ en ‘Sing’ (beide uit 2016) zijn erg lucratief geweest voor Illumination. De studio weet zich met eigenzinnige personages en aansprekende verhalen te onderscheiden van de concurrentie en heeft zich op die wijze knap genesteld tussen onder meer Disney/Pixar en DreamWorks Animation.

Zoals de meeste animatiefilms van tegenwoordig wordt ook de dvd-release van ‘Despicable Me 3’ vergezeld door een short, een korte animatiefilm die als opwarmertje dient voor de hoofdfilm. Het vier minuten durende ‘The Secret Life of Kyle’ (2017) – de titel is natuurlijk een dikke vette knipoog naar ‘The Secret Life of Pets’- laat zien wat Gru’s onooglijke zwarte hondje (of wat is het eigenlijk voor een beest…?) Kyle uitspookt als hij en de meisjes Agnes, Edith en Margo de deur uit zijn. Kyle is nogal een heetgebakerd type, met vlijmscherpe ondertandjes en een woeste vacht. Je zou verwachten dat hij ruzie zoekt met de eerste de beste straathond die hij tegenkomt. Maar nee, Kyle blijkt niet zo’n kwaaie (dat hadden we al in de ‘Despicable Me’-films gezien; “never judge a book by its cover”). We ontdekken dat Kyle dagdroomt over de verleidelijke poedel van de overburen. Maar hij blijkt niet de enige… Om haar liefde te winnen, scharrelt Kyle op handige wijze een diamanten halsband op. Maar het is maar de vraag of ze daar op zit te wachten.

De korte filmpjes van Illumination gaan lang niet zo diep als die van bijvoorbeeld Pixar. Wat je ziet is wat je krijgt: een lollig en onschuldig filmpje met een eenvoudig plotje. Geen poespas, gewoon grappig. Er zit wel een boodschap in verstopt – blijf dicht bij jezelf, dan kom je het verst – maar die ligt er gelukkig niet te dik bovenop. Kyle is niet het charmantste personage, maar blijkt toch weinig moeite te hebben om onze sympathie te winnen. Je echt ráken, zoals de beste Pixar-shorts dat kunnen doen, lukt ‘The Secret Life of Kyle’ in de verste verte niet; dit filmpje is puur vermaak. Daar is niets mis mee, maar de kans dat we ons dit filmpje over een tijdje nog voor de geest kunnen halen is daardoor wel minimaal.

DVD- en blu-ray-release: 8 november 2017 (als extra op de DVD/blu-ray van ‘Despicable Me 3’ (‘Verschrikkelijke ikke 3’).