The Secret Man – Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House (2017)

Recensie The Secret Man CinemagazineRegie: Peter Landesman | 103 minuten | biografie, drama | Acteurs: Liam Neeson, Diane Lane, Marton Csokas, Tony Goldwyn, Ike Barinholtz, Josh Lucas, Wendi McLendon-Covey, Kate Walsh, Brian d’Arcy James, Maika Monroe, Michael C. Hall, Tom Sizemore, Julian Morris, Bruce Greenwood, Noah Wyle, Eddie Marsan, Stephen Michael Ayers, Wayne Pére, Darryl Cox, Jeff Sprauve, Scott Poythress

De wervelwind die Donald Trump heet, wordt vaak vergeleken met de storm rond Richard Nixon. In het verlengde daarvan worden er ook veel parallellen getrokken tussen de Watergate-affaire en het Rusland-onderzoek. En die zijn er talrijk. Echter het enige dat bij Trump (vooralsnog) ontbreekt is een “Deep Throat”. Deze roemruchte informant was verantwoordelijk voor het doorspelen van cruciale informatie aan journalisten van The Washington Post. Jaren na Watergate bleek deze informant FBI-topman Mark Felt. Hij is het onderwerp van de film ‘The Secret Man’ (ook bekend als ‘Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House’).

‘The Secret Man’ volgt Mark Felt, gespeeld door Liam Neeson, tijdens de roerige Watergate-periode. Felt is een man, gekenmerkt door rechtlijnigheid en rechtvaardigheid, die zichzelf genoodzaakt ziet zijn eigen waarden aan de kant te zetten om het recht te laten zegevieren. En dat is eigenlijk het hele verhaal in een notendop, en daardoor de zwakte van de film. Het punt van zijn interne strijd is al snel gemaakt en de rest van de film wil dit benadrukken, maar draagt daardoor weinig bij.

Aan het acteerwerk van Neeson ligt het niet dat ‘The Secret Man’ wat tegenvalt. Hij maakt van Felt een geloofwaardig karakter wat bijdraagt aan de strijd die het hoofdpersonage levert. Ook de supporting cast speelt overtuigend. Het is het verhaal dat teleurstelt. De link tussen Woodward en Bernstein aan de ene kant en Felt aan de andere is er een van mythische proporties. “Deep Throat” is een fenomeen. Het is de oorsprong van de filmtrope van een informant in de parkeergarage voor de lichten van zijn auto. Bij voorkeur met hoed en kraag van de regenjas omhoog. Helaas wordt dit fenomeen weggestopt in de krochten van het verhaal.

‘The Secret Man’ had qua timing en inhoud een actuele en relevante film kunnen zijn. Het bezwijkt echter onder het punt dat het wil maken. De verheerlijking van Felt, als een man die geen andere uitweg meer ziet, drukt te zwaar op de plot en houdt zodoende het vertellen van een spannend en belangrijk verhaal tegen. Het voelt alsof de makers zich te bewust zijn van de link met de actualiteit en dat het hopen op een “Deep Throat” voor het Rusland-onderzoek de grootste reden voor het maken van de film is. Met die wens is op zich niks mis, met de film daardoor des te meer.

Ton te Slaa

DVD-release: 13 maart 2018