The Secret of My Succe$s (1987)

Regie: Herbert Ross | 111 minuten | komedie | Acteurs: Michael J. Fox, Helen Slater, Richard Jordan, Margaret Whitton, John Pankow, Christopher Murney, Gerry Bamman, Fred Gwynne, Carol Ann Susi, Elizabeth Franz, Drew Snyder, Susan Kellermann, Barton Heyman, Mercedes Ruehl, Ira Wheeler

“Think of it, I, hold the world in the palm of my hand.” Dat is de eerste zin van de titelsong van ‘The Secret of My Succe$s’ en deze vat perfect samen waar het in de film om draait. Het is een typische feel good movie. Met een opbeurende soundtrack, een gevatte Michael J. Fox en romantische liefde roept de film het gevoel op van ‘ik ben jong en ik kan de hele wereld aan.’

Het overhalen van keiharde managers uit het bedrijfsleven gaat Brantley niet zo goed af, maar het veroveren van harten, die van vrouwen in de film en van de kijker, kan hij als de beste. Als ambitieuze en charmante jonge vent gooit hij alles in de strijd om het te maken in New York en je gunt het hem honderd procent. Het medelijden is dan ook groot als Brantley uiteindelijk eindigt in de postkamer van het bedrijf van zijn oom. Hij laat zich echter niet kennen en neemt het kantoor van een ontslagen werknemer in onder de naam Carlton Witfield om van daar uit alsnog zijn droom te volgen. Eén leven leiden is vaak al moeilijk genoeg, maar met een tweede leven erbij in de hectische wereld van het bedrijfswezen leidt tot veel komische problemen voor de jonge Brantley.

Het bedrijfsleven wordt enigszins negatief afgeschilderd. In de vergaderzalen van de hoogste zakenmensen worden zomaar beslissingen genomen die honderden mensen op straat zetten, Brantleys vrolijke collega uit de postkamer ziet de zakenmensen niet eens meer als mensen maar als suits. We zien dan ook een verandering in het personage van Michael J. Fox. In het begin van de film is hij nog overtuigd dat hij veel geld wil gaan verdienen, maar uiteindelijk ontdekt hij dat er belangrijkere dingen zijn.

‘The Secret of My Succe$s’ is een typische jaren tachtig komedie en typisch Michael J. Fox. Veel clichés en voorspelbaarheden. Geen film van wereldklasse, maar wel een leuke, grappige film om te zien.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 6 augustus 1987