The Shinjuku Incident – San suk si gin (2009)

Regie: Tung-Shing Yee | 115 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Jackie Chan, Naoto Takenaka, Daniel Wu, Jinglei Xu, Masaya Katô, Tôru Minegishi, Jack Kao, Kenya Sawada, Hiroyuki Nagato, Yasuaki Kurata, Bingbing Fan, Paul Chun, Suet Lam, Kar Lok Chin, Ken Lo, Teddy Lin, Wai-Fai Wong, Ka Leong Chan, Lesley Chiang, Hiro Hayama, Yee Tong, Gladys Fung

In ‘The Shinjuku Incident’ zien we een keer geen Jackie Chan die de lolbroek aan het uithangen is. Chan zet een serieus personage neer en laat eens te meer zien dat hij wel degelijk een goed acteur is. Bij ‘The Shinjuku Incident’ ligt het toch al niet aan een gebrek van grote namen: Jackie Chan (‘The Myth’), Naoto Takenata (‘Cyborg She’), Jinglei Xu (‘The Warlords’), Daniel Wu (‘The Banquet’) en Bingbing Fan (‘Mo Gong’) maken allemaal hun opwachting in deze film over illegalen en de onderwereld van Japan. Deze keer geen immigratiestroom naar West-Europa of Amerika maar illegalen in Japan, het is weer eens een andere kijk op immigratie. In de jaren 90 zochten steeds meer Chinezen hun toevlucht tot Japan om daar als illegaal te verblijven, allemaal met de hoop op werk te vinden en een beter leven. Rond 2000 nam de stroom weer af vanwege de economische groei van China.

Tietou (Jackie Chan) is één van de illegale vluchtelingen uit China. Hij verlaat zijn geboorteland om zijn vriendin Xiu Xiu (Jinglei Xu) te zoeken die al eerder naar Japan afreisde om geld te verdienen maar nimmer terugkeerde. Wanneer hij in Japan aankomt neemt hij al snel de leiding over een groep medevluchters en wil met hun een eigen bedrijfje opzetten. Al snel raken ze verstrikt in de onderwereld van Tokyo (de yakuza) waar buitenlanders niet erg worden gewaardeerd. Niet alleen nemen verschillende hoofden van de yakuza het tegen elkaar op maar ook binnen de eigen maffiabewegingen bevindt zich veel intrige.

Met dit verhaal verwacht je een groots opgezette maffiafilm en dit is zeker het geval. Het is echter ook juist datgene wat ervoor zorgt dat de film niet geheel overtuigt. Er worden namelijk teveel personages uit de verschillende triades geïntroduceerd. Deze krijgen dan allemaal wel een korte introductie, waarna velen vervolgens ook zo weer uit het verhaal verdwijnen, maar zorgen er vooral voor dat er teveel verhaallijnen zijn die tevens niet goed worden uitgewerkt. De focus ligt vooral op Tietou en zijn mannen en de ontwikkelingen die zich met betrekking tot deze groep voordoen zijn duidelijk maar de intriges die binnen de andere maffiagroeperingen opspelen hebben eigenlijk geen oorzaak. Het moge duidelijk zijn, het ontbreken van een oorzaak doet de gebeurtenis geen goed. Dan verwordt een vechtpartij die best emotioneel kan zijn tot een afstandelijk robbertje vechten waar maar weer eens de volgende baas met een sashimi-mes in zijn buik wordt gestoken.

Dat de film niet helemaal van de grond komt zal ook alles te maken hebben met de verschillen in de Japanse en Chinese cinema. Ze proberen deze twee verschillende vertegenwoordigers van het Aziatisch continent tot een enkele grootse film samen te voegen maar verzanden juist hierin.

De vechtpartijen an sich worden getoond in een prima en snel tempo. Regisseur Tung-Shing Yee probeert de massale gevechten die we kennen uit Hong Kong te combineren met het rauwe yakuza wereldje uit Japan en slaagt hier tot op zekere hoogte in. Het lijkt een beetje de algemene trend van ‘The Shinjuku Incident’: het kijkt prima weg maar brengt niet iets extra’s.

Meinte van Egmond