The Show (1922)

Regie: Larry Semon, Norman Taurog | 20 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Larry Semon, Oliver Hardy, Frank Alexander, Lucille Carlisle, Betty Young, Alice Davenport, Al Thompson, Pete Gordon, Frank J. Coleman, Jack Miller, Grover Ligon, William Hauber, Coy Watson

Het is er op zijn zachtst gezegd nogal een chaos, in het theater waar de door komiek Larry Semon gespeelde toneelknecht uit de korte film ‘The Show’ (1922) werkt. De kippen en hanen die figureren in de goochelaarsact drinken uit open potten die tot de nok toe gevuld zijn met het zeer explosieve nitroglycerine; wagons vol dynamiet staan gevaarlijk dicht bij het podium; windmachines worden zonder enige reden aangezet en blazen zodoende roet van de olielampen in de gezichten van de toeschouwers; toneelmeesters sjouwen wapens in de rondte om de artiesten van hun juwelen te ontdoen. En hadden we al gezegd dat er toeschouwers zijn die rustig een picknick houden op het balkon? Tussen al die hectiek probeert Semon de boel in het gareel te houden. De knotsgekke set-up leidt uiteindelijk tot een meer gangbare finale, die draait om een spectaculaire achtervolging waarbij Semon laat zien wat hij allemaal in huis heeft.

Naast Semon zien we Oliver ‘Babe’ Hardy in een kleine bijrol als – hoe kan het ook anders – zware jongen. Iedereen die ‘The Show’ nu ziet en dus weet dat Hardy’s carrière een enorme vogelvlucht zou maken in de jaren die volgden, in tegenstelling tot die van Larry Semon, had liever meer van hem gezien. Maar dit is Semons film. En toegegeven, zijn stunts zijn spectaculair. Maar ‘The Show’ is toch vooral één groot rommeltje. Een wanordelijke reeks gebeurtenissen die eigenlijk helemaal niet logisch zijn (wat doet nitroglycerine in vredesnaam achter de schermen in een theater?). Bij vlagen is ‘The Show’ best vermakelijk – vooral naar het einde toe – maar echt indruk maken doet deze ‘stomme’ slapstickcomedy niet.

‘The Show’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).