The Silencing (2020)

Recensie The Silencing CinemagazineRegie: Robin Pront | 93 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Nikolaj Coster-Waldau, Annabelle Wallis, Hero Fiennes Tiffin, Charlotte Lindsay Marron, Zahn McClarnon, Shaun Smyth, Lisa Cromarty, Leland Assinewai, Kayla Dumont, Josh Cruddas, Caleb Ellsworth-Clark, Jason Jazrawy, Brielle Robillard, Melanie Scrofano

Regisseur Robin Pront debuteerde in 2015 met ‘D’Ardennen’. In deze misdaadfilm belanden twee broers opnieuw in de criminaliteit en beleefden ze een bizarre trip die hen naar de Ardennen leed. Wat deze film zo bijzonder en krachtig maakte was het onvoorspelbare verloop ervan. De naargeestige sfeer, de zware accenten van de hoofdpersonen en het desolate landschap zorgden voor een creepy sfeertje. Pronts debuut viel ook op in het buitenland en daarom mocht hij in Canada aan de bak om daar ‘The Silencing’ te schieten met een Engelstalige cast.

In ‘The Silencing’ draait het om een jager (Nikolaj Coster-Waldau) die een teruggetrokken leven leidt in de natuur. Als de lokale sheriff Alice (Annabelle Wallis) hen om hulp vraagt, gaat dit duo op pad om een seriemoordenaar op te sporen. De jager is persoonlijk betrokken bij deze klopjacht, omdat hij denkt dat deze killer verantwoordelijk is voor de ontvoering van zijn dochter. Er ontstaat een dodelijk kat-en-muisspel.

Pront is er opnieuw in geslaagd om de omgeving een belangrijke rol in zijn film te laten spelen. In ‘D’Ardennen’ waren dat de Ardense bossen en in ‘The Silencing’ is dat de Canadese wildernis. De sfeer is dreigend en dat geeft de film een beladen ambiance. Coster-Waldau en Wallis zijn erg sterk in hun rollen. Het acteerwerk is van een hoog niveau en zorgt ervoor dat je je gaat hechten aan de personages. Je wilt weten hoe het hen vergaat. Helaas houdt het strooien van complimenten hier op.

De plot is namelijk idioot slecht uitgewerkt. Het script is onlogisch, warrig verteld en ronduit ongeloofwaardig. Dat is ontzettend zonde, want qua sfeerzetting en acteerwerk is ‘The Silencing’ zeer genietbaar. Het zwakke script lijkt de kijker echter niet serieus te nemen en dat steekt. Wat rest is een groteske thriller met een sterke cast en omgeving, maar vol slechte plotwendingen en karakterontwikkelingen. Iets wat je niet zou verwachten van de man die ons het beklemmende ‘D’Ardennen’ gaf.

DVD- en blu-ray-release: 21 oktober 2020