The Sisterhood of the Traveling Pants 2 (2008)

Regie: Sanaa Hamri | 115 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Amber Tamblyn, Alexis Bledel, America Ferrera, Blake Lively, Rachel Nichols, Tom Wisdom, Rachel Ticotin, Leonardo Nam, Michael Rady, Shohreh Aghdashloo, Blythe Danner, Jesse Williams, Lucy Hale, Maria Konstadarou, Ernie Lively, Kyle MacLachlan, Stevie Ray Dallimore, Alison Folland, Zacharoula Klimatsaki

Lena, Carmen, Tibby en Bee (afgekort van Bridget) zijn vier beste vriendinnen, al hun hele leven lang. Zelfs voor ze geboren waren, zoals uit de eerste film blijkt: hun moeders zaten samen op zwangerschapsgymnastiek en de meiden werden alle vier binnen een week geboren. Hun vriendschap krijgt een nieuwe dimensie wanneer ze in een vintage winkeltje een bijzonder spijkerbroek zien, die hun wonderbaarlijk genoeg alle vier uitstekend past. Deze broek wordt magische krachten toegekend en de vriendinnen richten The Sisterhood of the Traveling Pants op: omdat zij ’s zomers van elkaar gescheiden worden, zullen zij de broek delen (dankzij FedEx) en daarmee hun band versterken.

Ann Brashares (1967) schreef vier succesvolle romans over de vier Amerikaanse vriendinnen en voor de tweede verfilming werd scenarioschrijfster Elizabeth Chandler aangetrokken, die ook het script voor de eerste film schreef (samen met Delia Ephron). Elementen uit de drie laatste boeken werden in dit vervolg verwerkt tot een boeiend en samenhangend scenario. Ken Kwapis gaf het regiestokje over aan Sanaa Hamri, die eerder de speelfilm ‘Something New’ en veel muziekvideo’s regisseerde. Alle vier de actrices keerden gelukkig terug om hun respectievelijke rollen weer te vertolken. Tussen de gebeurtenissen in de eerste en tweede film zit zo’n drie jaar. Het is wel aan te raden de eerste film te zien voor je deze in je dvd-speler stopt, omdat je veel noodzakelijke achtergrondinformatie zult krijgen over de personages.

‘The Sisterhood of the Traveling Pants 2’ voelt niet zo heel veel anders als het eerste deel, al is de (magie van de) spijkerbroek minder sterk aanwezig. De vertelstructuur is nagenoeg hetzelfde: we volgen beurtelings een lid van de Sisterhood en zien hoe zij omgaat met kleine en soms grote problemen. Het is niet moeilijk om mee te leven met de vier jonge vrouwen: ieder van de doelgroep waarop de boeken en de films mikt, zal wel iets van zichzelf herkennen in een of meerdere van de dames. Het zijn geen wereldschokkende zaken waar zij mee te maken krijgen, en het figuurlijke pad waarover zij wandelen is al vaker betreden in coming of age verhalen, maar de karakters komen dankzij de prima acteerprestaties wel natuurlijk over. Het gaat over de dingen die je persoonlijkheid vormen (liefde, dood, onzekerheid) en elk van de actrices zet hierin een prima prestatie neer, met speciale vermelding voor Alexis Bledel als Lena Kaligaris en Amber Tamblyn als Tibby Tomko-Rollins, die werkelijk elke scène stelen waarin ze zitten. De best uitgewerkte verhaallijn is die met America Ferrera’s Carmen, die teleurgesteld in haar drie vriendinnen, besluit om in navolging van hen ook maar andere zomerplannen te maken. Zij vertrekt naar Vermont, waar zij achter de schermen gaat werken bij de voorbereidingen van een toneelstuk, gebaseerd op Shakespeare’s A Winter’s Tale. Haar relatie met Ian (Tom Wisdom, een griezelige combinatie van Keanu Reeves en Heath Ledger), die de mannelijke hoofdrol in de betreffende theaterproductie speelt, en die met haar andere “vriendin” Julia (Rachel Nichols), heeft een voorspelbaar verloop, maar trekt de kijker toch mee. Hetzelfde geldt voor Bridgets zoektocht naar haar moeders’ verleden. Haar gesprekken met de supervisor bij de archeologische opgraving in Turkije zijn boeiend en sporen haar aan verder te graven in haar eigen geschiedenis. Haar grootmoeder (een goede rol van Blythe Danner) helpt haar daarbij.

De locaties zijn adembenemend en het zonovergoten Griekenland uit het eerste deel wordt dit keer door alle vier de dames bezocht. Dat er over de wereld gereisd wordt alsof het niets is voor een studentenportemonnee, wordt overigens netjes verklaard. ‘The Sisterhood of the Traveling Pants 2’ doet in niets onder voor zijn voorganger. Het is een film die je met een warm gevoel zult kijken en herkijken.