The Sisters Brothers (2018)

Recensie The Sisters Brothers CinemagazineRegie: Jacques Audiard | 121 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed, Rebecca Root, Allison Tolman, Rutger Hauer, Carol Kane, Patrice Cossonneau, Zac Abbott, David Gasman, Philip Rosch, Creed Bratton, Lenuta Bala

De western: Amerikaanser wordt het niet. Tenminste, dat zou je denken. Toch hebben Europeanen al talloze malen bewezen ook prima overweg te kunnen met dit genre. Vooral de Italianen hebben zich deze stroming in de jaren 60 en 70 eigen weten te maken en het begrip ‘spaghetti western’ de wereld in geholpen. In 2018 kreeg de wereld een ‘escargot western’ op zich afgevuurd. Fransman Jacques Audiard besloot zich ook aan dit genre te wagen. Het leverde een opmerkelijke kijkervaring op.

In ‘The Sisters Brothers’ draait het om de gelijknamige broers. Charlie (Joaquin Phoenix) en Eli (John C. Reilly) Sisters zijn op weg naar Oregon City waar goud te vinden is. Charlie is bereid te moorden om rijk te worden, terwijl zijn broer niet bereid is zo ver te gaan. Het levert spanningen op tussen de twee.

In zijn Amerikaanse debuut trekt de dwarse Audiard opnieuw zijn eigen plan. De eigenzinnige regisseur flirt met een paar genreclichés, maar zet op geen enkel moment een standaard western neer. Voor volbloed actie, woeste cowboys, gevaarlijke indianen en talloze spectaculaire stunts moet je deze film niet bekijken. ‘The Sisters Brothers’ is meer een karakterstudie die de menselijke aard verkent. Hebzucht, afgunst, bloeddorst en moraliteit eisen de hoofdrol op. Het is dus als die-hard western fan aan te raden om je verwachtingspatroon bij te stellen.

Het acteerwerk is sterk. Phoenix en Reilly zijn goed op elkaar ingespeeld. Ook de rollen van Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed en ‘onze’ Rutger Hauer maken indruk. Ook nieuw voor Audiard is het spaarzame gebruik van humor. Deze film is wat lichter dan zijn eerdere werk. Niet dat dit een dijenkletser is, maar in vergelijking met ‘Un Prophète’ en ‘De rouille et d’os’ is dit een redelijk licht verteerbare film. ‘The Sisters Brothers’ is een bijzondere film en opnieuw het bewijs dat Franse westerns eigenzinnig zijn. In 2004 bewees de in Nederland geboren maar in Frankrijk woonachtige Jan Kounen al met het ronduit psychedelische ‘Blueberry’ dat in het land van du pain et vin op een bijzondere manier naar de Amerikaanse geschiedschrijving wordt gekeken. Sta je open voor een surrealistische film over cowboys en Indianen dan is dit je ding. De ‘escargot western’ is nu eenmaal een acquired taste…

Bioscooprelease: 25 oktober 2018
DVD- en blu-ray-release: 26 februari 2019