The Skeleton Twins (2014)

Regie: Craig Johnson | 93 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Bill Hader, Kristen Wiig, Luke Wilson, Ty Burrell, Boyd Holbrook, Joanna Gleason, Kathleen Rose Perkins, Adriane Lenox, Sydney Lucas, Eddie Schweighardt, Paul Castro Jr., Benjamin McGowan, Jennifer Smith, Genevieve Adams, Truck Hudson, Cliff Moylan

Dit kan alleen maar in fictie: gestoord worden tijdens je zelfmoordpoging omdat je een telefoontje krijgt van een ziekenhuis waarin je wordt verteld dat je tweelingbroer is opgenomen na een mislukte zelfmoordpoging. Dit lot treft Maggie Dean (Kristen Wiig) in het verder overigens realistisch overkomende ‘The Skeleton Twins’, een Amerikaanse drama/komedie (met de nadruk op dat eerste), waarin Wiig de tweelingzus speelt van Bill Hader.

Ondanks dat de twee elkaar al jaren niet gezien hebben – en ze ook kilometers van elkaar verwijderd zijn, komt Maggie onmiddellijk naar het ziekenhuis en treft daar een bokkige Milo, die zich eigenlijk vooral geneert voor zijn zelfmoordpoging. De toenaderingspoging van Maggie werkt echter wel, want schoorvoetend stemt Milo in om met Maggie mee naar haar huis in Nyack, New York te gaan. Eenmaal terug in de plaats waar hij opgroeide, maakt Milo kennis met Maggies echtgenoot Lance (prachtrol van Luke Wilson) en probeert hij de banden aan te halen met zijn vroegere liefde, zijn leraar Engels…

Er gebeurt nog veel meer in ‘The Skeleton Twins’ en de film heeft daarmee veel te zeggen over relaties (met zowel familie als de mensen die je zelf uitkiest), volwassen worden en de realisatie dat maar weinig mensen zo geslaagd zijn in het leven dat je vol trots je middelbare schoolreünie tegemoet ziet. Zelfs mensen aan wie je het niet ziet, van wie je het idee hebt dat ze het allemaal goed voor elkaar hebben en tevreden zijn met hun leven, kunnen in de grootste emotionele shit zitten.

De film is perfect in balans, de grappige en ontroerende momenten sluiten naadloos op elkaar aan. Met twee – of liever drie, Lance ook meegerekend – hoofdpersonages om wie je niet anders dan kunt geven, met al hun onhebbelijkheden, heeft ‘The Skeleton Twins’ sowieso al een pluspunt, maar de uitvoering van de cast is zo oprecht, dat je geen andere acteurs kunt voorstellen in deze rollen. Hader weet precies de juiste snaar te raken, en is zelfs in drag nog subtiel. Wiig heeft haar komisch talent al ruimschoots bewezen, maar kan met de emotionele scènes ook erg goed uit de voeten. Juist omdat zij het personage speelt dat niet bepaald het achterste van haar tong laat zien, wordt er veel van haar gevraagd, maar ze slaagt met vlag en wimpel. ’The Skeleton Twins’ laat een diepe indruk achter en mag dankzij één fragment beslist in de top tien beste feelgoodscènes.

Bioscooprelease: 20 november 2014