The Slit Mouthed Woman – Kannô byôtô: nureta akai kuchibiru (2005)

Regie: Takuaki Hashiguchi | 67 minuten | horror, thriller, erotiek | Acteurs: Minami Aoyama, Mayu Asada, Lemon Hanazawa, Hotaru Hazuki, Kikujiro Honda, Takeshi Ito, Kyôko Kazama, Shûji Ôtsuki, Azusa Sakai, Mikiya Sanada, Mikio Satô, Taishi Takemoto

‘Pink Cinema’ blijft een interessant genre. Of een interessante industrie, aangezien eigenlijk alleen de verplichte seksscènes een overeenkomst zijn in de verschillende films met dit stempel, en er dus niet echt van een genre kan worden gesproken. Sprekend voorbeeld is ‘The Slit Mouthed Woman’, een film die zich in het (J-)horror genre begeeft maar daarnaast, uiteraard, aan de zojuist genoemde eisen van de pinkfilm voldoet. Het levert een tamelijk interessante combinatie op, meer echter als algemeen concept dan op het gebied van de uitwerking helaas. De gebruikte horrorelementen zijn namelijk overbekend en zo langzamerhand vermoeiend aan het worden, en de seksscènes zijn wat knullig in het verhaal ingevoegd.

Naast seks en horror, is er ook nog drama en maatschappijkritiek in de film aanwezig. Dit betreft kritiek op de schoonheidsindustrie en hoe media en samenleving mensen ertoe aanzetten van alles aan zichzelf te versleutelen. Het valt te prijzen dat de filmmakers dit in deze film aan willen kaarten om hiermee toch iets extra’s te kunnen bieden, maar het wordt niet heel subtiel naar voren gebracht en de motivaties van de personages zijn, wat dit verhaalelement betreft, niet heel geloofwaardig, of worden in ieder geval niet bevredigend genoeg uitgelegd.

De horrorscènes zijn wat primitief door het beperkte budget maar soms is er wel wat spanning te bespeuren in de confrontaties met de geest. Maar, zoals gezegd, is het allemaal wat te bekend. Weer die vrouw met lang zwart haar voor het gezicht, en weer de langzame, kruipende manier waarop ze haar slachtoffers belaagt.

De seksscènes, tenslotte, hoewel soms stomend, komen te erg over als de verplichte nummertjes die ze zijn. Aan het einde van de film wordt nog halfslachtig gepoogd om te verklaren waarom elk stelletje dat het ziekenhuis betreedt seks wil hebben, maar het is onovertuigend. Wat verder enigszins storend is in de beleving van de vrijscènes, is dat er een vreemd smak- en slurpgeluid is toegevoegd bij de zoenmomenten. ‘The Slit Mouthed Woman’ lijkt op een “echte” horrorfilm en heeft interessante thematiek. Een zinnige, adequate combinatie met seks had iets heel bijzonders op kunnen leveren. Nu hangt het teveel als los zand aan elkaar, en is het geheel helaas niet meer dan de som der delen.