The Spoilers (1942)

Regie: Ray Enright | 87 minuten | actie, western, romantiek | Acteurs: Marlene Dietrich, Randolph Scott, John Wayne, Margaret Lindsay, Harry Carey, Richard Barthelmess, George Cleveland, Samuel S. Hinds, Russell Simpson, William Farnum, Marietta Canty, Jack Norton, Ray Bennett, Forrest Taylor, Art Miles

De mooie Cherry Malotte runt een goedlopende saloon in het goudzoekersstadje Nome in Alaska. De mannen zijn ruig en wild, maar hebben ontzag voor haar. Ze is dan ook rad van de tongriem gesneden en voor niemand bang. Ze flirt wat met de knappe en invloedrijke Alexander McNamara, want flirten doet ze met iedereen, zolang het maar niet serieus wordt. Haar enige zwakke plek is Roy Glenister. Als hij het stadje bezoekt, trekt ze haar mooiste kleren aan, zet ze zijn gemakkelijke stoel met bijpassend voetenbankje klaar en laat haar dienstmeid de hardgekookte eieren kopen waar hij zo gek op is. Ze zijn niet getrouwd, maar hij is de enige voor haar.

Als de boot aankomt met Roy en zijn compagnon Al Dextry bevindt zich ook rechter Horace Stillman onder passagiers. Stillman doet alsof hij recht en in orde wil brengen in het stadje waarin meer dan eens gevochten wordt als mensen van hun goudmijn worden beroofd en Roy vertrouwt op de goede bedoelingen van de eerbiedwaardige rechter. Hij krijgt hierover zelfs ruzie met hartsvriend Al Dextry. Jammer genoeg krijgt Dextry gelijk en hij en Roy dreigen niet alleen hun goudmijn kwijt te raken, maar worden ook op andere manieren tegengewerkt door rechter Stillman en Alexander McNamara waarbij het niet helpt dat McNamara het onschuldige geflirt van Cherry serieus heeft genomen.

De film is duidelijk een vehikel voor Marlene Dietrich. De grote diva is lekker brutaal en voor smeuïge dubbelzinnigheden draait ze haar hand niet om. Ook ziet ze er schitterend uit in de meest prachtige jurken, op een volslagen idiote haarknot na die als een soort harig, slapend beestje op haar hoofd ligt. En ook Randolph Scott is prima als de mooie, maar onbetrouwbare schurk en ook hij doet probleemloos mee aan het nauwelijks verhulde, erotische woordenspel. Maar het is John Wayne die de show steelt. Hij is stoer, romantisch en vechten doet hij als een echte held zonder dat zijn gevoelige kant daaronder lijdt. Een moderne man voor de troepen uit.

De komische noot komt voor een groot deel voor de rekening van de zwarte dienstmeid Idabelle (Marietta Canty). Bij het uitbrengen van deze dvd box met drie klassieke John Wayne films is het volstrekt ondenkbaar, maar in een tijd dat de emancipatie van de zwarte bevolking in Amerika nog toekomstmuziek was, kwam je als regisseur nog weg met een zwart personage van wie de domheid en het kinderlijke taalgebruik bijna vanzelfsprekend lijken te zijn. Maar we leven in een tijd dat er voor het eerst in de geschiedenis van de Verenigde Staten een zwarte president in het Witte Huis zal gaan wonen met zijn zwarte vrouw en dito kinderen en door deze film realiseer je je nog eens goed wat een lange weg er is afgelegd en dat wat is geweest niet meer terug zal komen. Gelukkig maar.

Diana Tjin-A Cheong