The Station Agent (2003)

Regie: Tom McCarthy | 88 minuten | drama, komedie | Acteurs: Peter Dinklage, Patricia Clarkson, Bobby Cannavale, Michelle Williams, Paul Benjamin, Jase Blankfort, Paula Garcés, Josh Pais, Richard Kind, Lynn Cohen, Raven Goodwin, Marla Sucharetza, Jayce Bartok, Joe Lo Truglio, John Slattery

In de film ‘The Station Agent’ gaat een dwerg een winkel in. Hij loopt naar de koelkast en haalt daar een flesje frisdrank uit. Op dat moment roept de verkoopster iets naar de dwerg. Wanneer deze omkijkt maakt de verkoopster snel een foto van hem. Een leuke foto voor in het album, denkt ze: een dwerg die bij een koelkast staat. Als dwerg kun je nooit rustig je gang gaan, dat volgt wel uit ‘The Station Agent’. Volwassenen staren je na en kleine kinderen vragen of je soms op zoek bent naar Sneeuwwitje. Fin, de hoofdpersoon en dwerg in deze film, is daar inmiddels aan gewend geraakt. Het verbaast hem alleen dat hij zulke sterke reacties oproept bij mensen. Fin vindt zichzelf namelijk een oersaai persoon. Naast zijn hobby treinen bestuderen, is er niet veel meer waar hij zich mee bezig houdt. Vrienden heeft hij niet, want daar is hij een te gesloten persoon voor. Dit verandert allemaal wanneer Fin naar een klein plaatsje in New Jersey verhuist. Daar wandelen vreemde mensen ongevraagd zijn huis binnen. Joe (Bobby Cannavale) bijvoorbeeld, een goedmoedige Cubaan die altijd met café con leche op de stoep staat. En Olivia (Patricia Clarkson), een plaatselijke kunstenares wier zoon onlangs overleden is. In eerste instantie houdt Fin dit contact af, omdat hij niet weet wat hij er mee aan moet. Maar gaandeweg begint hij zich te hechten aan dit clubje zonderlingen. Hij ontdekt de waarde van vriendschap en keert zijn leven als kluizenaar de rug toe.

‘The Station Agent’ is niet wars van sentiment of moraal. De boodschap van de film komt luid en duidelijk over: als je echt wilt leven moet je je hart openstellen voor anderen, ook al doet dat soms pijn. Independent films worden tegenwoordig ook volgens een standaardformule gemaakt, net als de grote Hollywood films. Iemand keert terug naar zijn geboorteplaats en ontmoet daar excentriekelingen of iemand verhuist naar een klein stadje en ontmoet daar excentriekelingen. Het laatste is ook van toepassing op deze film. En toch is ‘The Station Agent’ de moeite waard. Vooral het eerste uur van de film is geweldig absurd en bij vlagen hilarisch. Hoe vreemd mensen kunnen reageren op iemand die anders is, wordt treffend verbeeld in deze film. Mensen zien Fin bijvoorbeeld letterlijk over het hoofd en rijden hem bijna aan. Of mensen reageren onthutst wanneer ze hem in een café zien. Dwergen zijn toch lief en koddig; die horen helemaal geen alcohol te drinken!. Fin blijft tamelijk stoïcijns onder dit alles. Het zijn de andere personages en dus acteurs die hier helemaal los gaan. Met name Patricia Clarkson en Bobby Cannavale maken daar gretig gebruik van. Zij spelen hun rollen met groot enthousiasme en zetten alles lekker dik aan. Dat is wat deze film zo verfrissend en leuk maakt. Het is overigens geen toeval dat Clarkson en Cannavale in de film spelen. Regisseur Tom McCarthy (zelf ook acteur) heeft deze rollen speciaal voor hen geschreven.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 14 april 2005