The Stepfather (2009)

Regie: Nelson McCormick | 101 minuten | horror, thriller | Acteurs: Dylan Walsh, Sela Ward, Penn Badgley, Amber Heard, Sherry Stringfield, Paige Turco, Jon Tenney, Nancy Linehan Charles, Marcuis Harris, Braeden Lemasters, Deirdre Lovejoy, Skyler Samuels, Blue Deckert, Jason Wiles, Kara Briola, Jessalyn Gilsig, Cathy Schenkelberg, David Guzzone, Amandah Reyne, Carmen Mormino, Todd Cosgrove, Tracey Costello, Cheryl Anderson, Pride Grinn, Sean Moran, Jack Chang, Savannah Levin

Als de ideeën op zijn, wat doe je dan? Oude formules opgraven, de lijkenlucht wegblazen en de archeologische vondst als iets nieuws presenteren. Wees getuige van de hergeboorte van ‘The Stepfather’!

In deze door Nelson McCormick ingeblikte film wordt een oude thrillerserie uit de jaren 80 gereanimeerd en de 21e eeuw ingeloodst. Dylan Walsh speelt de titelfiguur. Deze David, zo is in het begin te zien, is een rasechte psychopaat. Toch weet hij dat goed te verbergen. Voor de buitenwereld, en voor de gescheiden mevrouw Harding, is hij het toonbeeld van fatsoen. De zoon des huizes, Michael (gespeeld door Penn Badgley), denkt dat er iets niet klopt aan de zo sympathieke stiefvader. Kan hij zijn moeder overtuigen van zijn twijfels?

‘The Stepfather’ worstelt met een uitgekauwd plot en clichés die anno 2010 echt niet meer kunnen. Harde geluidseffecten en ineens opduikende mensen zijn zo ontzettend achterhaald, dat je ze eigenlijk niet meer met droge ogen kunt aanschouwen. McCormick presenteert deze voorhistorische schrikeffecten met weinig gevoel en hoopt dat zijn publiek erin trapt. Behalve deze bejaarde vorm van spanningsopbouw heeft de film ook te kampen met het fenomeen Badgley. Het zouteloze spel van deze jonge acteur is erg saai. Op zich niet zo bezwaarlijk als zijn rol niet zo groot was, maar helaas is hij de hoofdrolspeler die je door het verhaal loodst.

Blijkbaar is Badgley een trekpleister voor de vrouwelijke kijker. Om ook het mannelijke publiek aan te spreken, mag Amber Heard opdraven als het vriendinnetje van Badgley. Hoewel ze met haar charme een heel eind komt, is het duidelijk dat Heard niet voor acteertalent is gecast. De actrice dient vooral als beeldvulling. Zo mag ze in haar ondergoed naar haar vriendje bellen en de helft van haar speeltijd in een minuscuul bikinietje rondlopen. Kortom: ‘The Stepfather’ is een fraai gefilmde B-film met middelmatige acteurs.

Toch is dit geen hopeloos geval. De film blijft genietbaar dankzij de sterke rol van Walsh. De acteur zet de moordlustige stiefvader neer als een ontzettend aardige kerel met wie iedereen wel een biertje zou willen drinken. David is welbespraakt, vlot en charmant. De schurk is eigenlijk het meest sympathieke personage van de film. Walsh zet zijn personage met veel schwung neer en bij vlagen is de stiefvader behoorlijk creepy. De acteur draagt in feite de hele film, want de meeste personages hebben weinig tekst (het jongste zoontje en het zusje komen er zeer bekaaid af), zijn irritant (de puberende Badgley) of dienen als beeldvulling (Heard).

Een flinke meevaller dus deze remake. Adopteer ‘m maar een keertje als de blockbusters in de videotheek verhuurd zijn.