The Stolen Jools (1931)

Regie: William C. McGann, John G. Adolfi, Thomas Atkins, Harold S. Bucquet, Victor Heerman, Russell Mack | 20 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Wallace Beery, Buster Keaton, Jack Hill, J. Farrell MacDonald, Edward G. Robinson, George E. Stone, Eddie Kane, Stan Laurel, Oliver Hardy, Allen ‘Farina’ Hoskins, Matthew ‘Stymie’ Beard, Norman ‘Chubby’ Chaney, Mary Ann Jackson, Shirley Jean Rickert, Dorothy DeBorba, Bobby ‘Wheezer’ Hutchins, Pete the Dog, Polly Moran, Norma Shearer, Hedda Hopper, Joan Crawford, William Haines, Dorothy Lee, Victor McLaglen, Edmund Lowe, El Brendel, Charles Murray, George Sidney, Winnie Lightner, Fifi D’Orsay, Warner Baxter, Irene Dunne, Gary Cooper, Maurice Chevalier, Douglas Fairbanks Jr., Loretta Young, Barbara Stanwyck

Sterren die zich lenen voor het goede doel; het is zo oud als de weg naar Rome. Begin jaren dertig werden de grootste namen van de stomme film en de meest veelbelovende talenten van de vroege ‘talkies’ samengebracht in een twintig minuten durend filmpje, waarmee geld moest worden binnengehaald voor de National Variety Artists Tuberculosis Sanitarium. Het ‘reclamespotje’ voor dit sanatorium voor tbc-patiënten werd nota bene gesponsord door sigarettenmerk Chesterfield (wisten zij veel dat roken slecht is voor de longen en de luchtwegen…). Blijkbaar was de kunst om zo veel mogelijk sterren in een zo kort mogelijk filmpje te proppen, want als je tijdens ‘The Stolen Jools’ (1931) even met je ogen knippert, mis je zo een handvol van de grootste sterren van de jaren twintig en dertig. Een greep uit de line-up: Laurel & Hardy, Wallace Beery, Joan Crawford, Douglas Fairbanks Jr., Loretta Young, Buster Keaton, Maurice Chevalier, Edward G. Robinson, Gary Cooper, Irene Dunne en Barbara Stanwyck. En dat zijn dan alleen de namen van de sterren die een wat langere houdbaarheidsdatum bleken te hebben; in totaal passeren bijna zestig acteurs die indertijd ‘A-listers’ waren de revue.

Het verhaaltje is flinterdun. Tijdens een jetsetfeestje voor het goede doel, bij haar thuis, wordt actrice Norma Shearer (nog zo’n Hollywood household name) bestolen van haar juwelen. Al snel blijkt dat de dieven – Edward G. Robinson en George E. Stone, in die tijd Hollywoods favoriete gangsters – op hun beurt ook weer bestolen zijn. Zij melden de diefstal bij Wallace Beery, die hier weliswaar opduikt als politiecommissaris, maar meer interesse heeft in het schrijven van een filmscript. Beery stuurt zijn assistent Buster Keaton op pad om inspecteur Eddie Kane in te schakelen. Kanes assistenten zijn Stan Laurel & Oliver Hardy, die hier de lachers op de hand hebben als hun auto uit elkaar valt. Eenmaal aangekomen bij Norma Shearers villa, ondervraagt Kane alle prominente gasten op het feest, in de hoop de misdaad op te lossen.

Voor het verhaal hoef je ‘The Stolen Jools’ – ook bekend onder de titel ‘The Slippery Pearls’ – niet te kijken; de plot is slechts een middel om zo veel mogelijk sterren te laten opdraven. Hun bijdragen zijn vaak heel minimaal. Dat maakt het er voor de liefhebber van het klassieke Hollywood echter niet minder leuk op om te kijken hoeveel celebrities je kunt spotten. Hier en daar wordt de kijker getrakteerd op een geslaagde grap (zoals eerder gezegd is het gestuntel met de auto van Laurel & Hardy erg leuk en ook het al lang vergeten duo Wheeler & Woolsey zorgt voor een grappig fragment), maar over het algemeen kun je zeggen dat de sterren te weinig tijd en ruimte krijgen om zich echt te profileren. Als film is ‘The Stolen Jools’ dus niet echt geslaagd, als gimmick zeker wel.

‘The Stolen Jools’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).