The Straight Story (1999)

Regie: David Lynch | 112 minuten | biografie, drama | Acteurs: Richard Farnsworth, Sissy Spacek, Jane Galloway Heitz, Joseph A. Carpenter, Donald Wiegert, Tracey Maloney, Dan Flannery, Jennifer Edwards-Hughes, Ed Grennan, Jack Walsh, Gil Pearson, Everett McGill, Anastasia Webb, Matt Guidry, Bill McCallum, Harry Dean Stanton, John Farley

Regisseur David Lynch staat bekend om zijn surrealistische en abstracte films. Het zal voor velen een verbazing zijn dat ‘The Straight Story’ een totaal ander type film is dan we van Lynch zijn gewend. Geen dromerige of mysterieuze scènes, maar een hartverwarmend verhaal over een bejaarde man die op zijn grasmaaier het Amerikaanse platteland doorkruist om zijn zieke broer te bezoeken. Tijdens zijn laatste roadtrip komt Alvin Straight (Richard Farnsworth) veel verschillende mensen tegen om zijn verhaal mee te delen. Hoewel Straight het gezelschap kan waarderen, wordt hij telkens geconfronteerd met zijn leeftijd en de eindigheid van het leven.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Lynch heeft zelf de route van Iowa naar Wisconsin afgelegd en mensen gesproken over de echte Alvin Straight. De films van Lynch zijn op het eerste gezicht vaak niet persoonlijk, maar de documentaire ‘David Lynch: The Art Life’ uit 2016 geeft ons een zeldzame blik op de jeugd van de filmmaker. Hieruit blijkt dat Lynch veel waarde hecht aan het simpele leven en dat het einde van zijn jeugd in zijn geboorteplaats hem veel pijn heeft gedaan.

Wellicht dat daarom het verhaal van Alvin Straight hem zo raakte en hij ervoor koos om een keer een kleinere film te maken. ‘The Straight Story’ is rechtdoorzee zoals de titel al doet vermoeden. Dat neemt niet weg dat de film genoeg stof tot nadenken geeft door de vele anekdotes die de bescheiden Straight deelt met personen die hij ontmoet. We leren door deze gesprekken dat Straight niet altijd een lieve, oude man was. Ook hij heeft fouten gemaakt, maar dat doen we allemaal. Met zijn zieke broer heeft hij ook al jaren geen contact gehad vanwege een ruzie.

Hoewel hij oud is en bijna al zijn geld uitgeeft aan een krakkemikkige grasmaaier die nog geen tien kilometer per uur haalt, besluit hij hoe dan ook de reis te maken. De trip die Straight maakt is niet spectaculair, maar zijn leven heeft genoeg up’s en down’s gehad die het karakter van Straight een extra lading meegeven. De kracht van de film zit hem in de verfijnde gesprekken, de vriendelijkheid van de mensen die Alvin Straight ontmoet en de waardering van het doorsnee leven op het Amerikaanse platteland.

‘The Straight Story’ is een film over een individu dat aan het einde van zijn leven is. Het is tijd voor Alvin om de onenigheid met zijn broer Lyle (Harry Dean Stanton) aan de kant te schuiven voordat het te laat is. Waar de ruzie precies over gaat, doet er niet toe. Of het überhaupt goed komt tussen de twee broers is niet eens zo relevant. Op een tergend langzame grasmaaier een reis van honderden kilometers afleggen is de ultieme vorm van een emotioneel afscheid nemen. Het is een prachtige conclusie van een simpel leven waar we als toeschouwer hier en daar kleine inkijkjes in krijgen.

Job Vijftigschild

Bioscooprelease: 2 december 1999