The Swan Princess: The Mystery of the Enchanted Treasure – De zwanenprinses en de magische schat (1998)

Regie: Richard Rich | 70 minuten | animatie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Michelle Nicastro, Brian Nissen, Katja Zoch, Joseph Medrano, Christy Landers, Donald Sage Mackay, Doug Stone, Steve Vinovich, Paul Masonson, Owen Miller, Sean Wright

In ‘The Swan Princess: The Mystery of the Enchanted Treasure’, de derde film rondom Odette en Derek, moet het prinselijke paar het opnemen tegen weer een voormalig assistent van Rothbart, de slechterik uit de eerste film. Op die manier lijkt de film een exacte kopie te worden van ‘The Swan Princess: Escape from Castle Mountain’, maar deze animatiefilm uit 1998 is nét een fractie beter.

Derek en Odette zijn druk bezig met de voorbereidingen voor een festival dat op het kasteelterrein gehouden zal worden. Wanneer Odette er per toeval achterkomt dat er zich op het kasteel nog notities van hun oude vijand Rothbart bevinden, en dat Derek die eigenlijk had moeten vernietigen, is ze – terecht – erg ongerust. Derek verzekert haar echter dat er geen gevaar dreigt en dat – als iemand de notities al vindt – ze dan nog niet verder komen zonder zijn hulp. Je kunt natuurlijk al op je klompen aanvoelen dat Odette later in de film weer met een ‘zie je wel, zei ik het niet’-blik naar haar echtgenoot kan kijken, maar jonge kinderen, die natuurlijk de doelgroep van deze B-film vormen, zullen zich aan die voorspelbaarheid van het eenvoudige verhaaltje vast minder storen.

Ooit had Rothbart een hulpje, Zelda. Zodra ze voor hem geen nut meer had, schoof hij haar aan de kant. Nu Rothbart niet meer leeft, ziet Zelda haar kans schoon: ze wil zijn notities terug, zodat zij niet alleen de kracht om te creëren krijgt, maar ook de kracht om te vernietigen. Met een list verleidt ze Rogers, steelt zo de plannen, maar eenmaal in haar grot hoog in de bergen, komt ze erachter dat er een hoekje met cruciale tekst ontbreekt. Dus er zit niets anders op om Odette te ontvoeren, zodat Derek – want die weet waar dat stukje papier is – het haar komt brengen.

De humor werkt meer en het verhaal is iets beter, logischer, uitgevoerd. Ook zijn sommige scènes oprecht spannend. De blauwe vogel die feilloos stemmen na kan doen, is een grappige toevoeging, goed voor een aantal slapstickmomenten. Toch voelt de hele franchise als uitgemolken en haalt geen van de vervolgen het niveau van de door het Russische ballet ‘Het zwanenmeer’ geïnspireerde animatiefilm uit 1994. Overigens is dit de laatste keer dat Michelle Nicastro te horen is als het titelpersonage, in 2010 stierf ze aan borstkanker.

‘The Swan Princess: The Mystery of the Enchanted Treasure’ (De zwanenprinses en de magische schat’) verschijnt woensdag 12 maart 2014 op DVD (DVD box ‘The Swan Princess – Princess Movie Collection’).