The Sweetest Thing (2002)

Regie: Roger Kumble | 89 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Cameron Diaz, Selma Blair, Christina Applegate, Parker Posey, Thomas Jane, Jason Bateman, Frank Grillo, Eddie McClintock, Lillian Adams, Johnny Messner, Sybil Temtchine, Joe Bellan

Rare jongens die Amerikanen. Schijnbaar kunnen onze overzeese amigo’s niet genoeg krijgen van puberale onderbroekenlol vol grappen over orale seks, lichaamssappen en gênante situaties. Vreemd genoeg staat wel het hele land op zijn kop als er per toeval een ontblote borst te zien is op tv. In films is dat echter geen punt, zo ook niet in ‘The Sweetest Thing’ waarin vrolijk wordt gevloekt en over seks gepraat wordt. Tja.

‘The Sweetest Thing’ draait om de vriendinnen Christina (Diaz) en Courtney (Applegate). De twee zijn die-hard mannenverslindsters die de een na de andere vent het bed in lullen, om ze vervolgens keihard te dumpen. Als Christina de mysterieuze Peter (Jane) ontmoet, springt er een vonk over. Kan Peter onze femme fatale temmen? Tussen de romantische intermezzo’s door zien we de vriendin van onze seksuele vamps, Jane (Blair) in de meest genante sekssituaties terecht komen.

Juist. ‘The Sweetsest Thing’ is een film in de categorie van de ‘American Pie-traditie’. Dat wil zeggen dat de humor in deze film nogal bot, lomp en ranzig is. Denk aan rondvliegend sperma, Freudiaanse versprekingen en veel schuttingtaal: dat soort grappen zijn te vinden in deze productie. Leuk? Mwah, soms zit er wel een aardige tussen, maar echt grappig wil de film maar niet worden.

Na de komische revolutie die ‘American Pie’ teweeg bracht, zijn er maar weinig films geweest die de succesformule van de ranzige komedie konden evenaren. Ook ‘The Sweetest Thing’ slaagt er maar niet in om boven de middenmoot uit te steken. Het is dankzij het aanstekelijke acteerwerk van Diaz en Applegate te danken dat de film nog enigszins genietbaar is. Het duo is goed op elkaar ingespeeld en de chemie tussen de twee geeft de film een hart. De frisse vertolkingen en de luchtige sfeer zijn vermakelijk in beeld gebracht.

Behalve Diaz en Applegate is ook Thomas Jane goed op dreef. De acteur is vooral bekend van actiefilms als ‘The Punisher’, maar in zijn eerste komische rol is hij behoorlijk sterk. Vreemd genoeg is juist de actrice met het meeste talent, Blair dus, het vervelendst. Wat zij te zoeken heeft in films waarin ze het lijdend voorwerp speelt in een niet aflatende stroom aan gore seksgrappen, blijft een raadsel. In ‘Hell Boy’ en ‘Storytelling’ liet de actrice zien dat ze veel meer in haar mars heeft. Maar goed, de kachel moest branden in huize Blair.

Het acteerwerk mag over het algemeen wel fris zijn, de grappen zijn dat zeker niet. Sterker nog: de meeste grollen hebben een muffe lucht om zich heen hangen. De gênante grappen zijn allemaal wel eens voorbij gekomen in een andere soortgelijke komedie. Origineel is ‘The Sweetest Thing’ absoluut niet te noemen. Tenenkrommend dan weer wel. Zo is de beruchte ‘Penis song’ uit deze film, bijzonder pijnlijk om te zien. Het doet gewoon pijn aan je ogen om volwassen mensen zo’n kinderachtig, tergend onleuk liedje te zien zingen. Onbegrijpelijk dat Hollywoodsterren als Diaz zich inlaten met zulke ongein.

Met weinig goede grappen is ‘The Sweetest Thing’ dan ook een mislukte komedie. Toch is de film best aardig om eens te zien vanwege de prettige chemie tussen Diaz en Applegate. Maar om te zeggen dat dat samenspel je zuurverdiende geld waard is: neuh… Kijk de film eens een keertje als ie op tv is en vergeet ‘m daarna snel. Net als de Penis song, die wil je niet in je hoofd hebben zitten.

Bioscooprelease: 15 augustus 2002