The Tailor – El sastre (2007)

Regie: Oscar Pérez | 29 minuten | documentaire

De kleermaker Mohamed bezit een piepklein naaiatelier ergens in de wijk Raval in Barcelona. Hij houdt de zaak draaiende; heeft blijkbaar geen gebrek aan klandizie, maar heeft totaal geen systeem en jaagt de meeste klanten weg met zijn nare humeur en slechte service. Het schijnt de Pakistaanse kleermaker niet uit te maken.

Filmmaker Oscar Pérez heeft zijn camera pal voor de zaak van Mohamed gezet, zodat we een statisch beeld zien, dat zowel de film als de leefruimte van Mohamed beslaat. We zien klanten komen en gaan, meestal gepaard met problemen: Mohamed is hun kleding kwijtgeraakt, of heeft niet gedaan wat vooraf afgesproken was. In plaats van de klanten vriendelijk te woord te staan, snoert hij ze de mond; ontkent afspraken en maakt hij ze zelfs uit voor leugenaars. Ook zijn enige werknemer, de sympathieke Indiase immigrant Singh, die voor een hongerloontje illegaal bij Mohamed in dienst is, moet deze behandeling ondergaan. Als hij ziek is en naar huis wil, weigert Mohamed op zijn eis in te gaan, waarna de twee met ruzie uit elkaar gaan.

Soms leveren de beelden komische momenten op, vooral wanneer de mannen ongegeneerd over de filmmaker praten, maar de tragiek druipt er van af. Arme Mohamed, met Spaanse vrouwen van middelbare leeftijd wil je echt geen ruzie, maar tegelijkertijd maakt hij het er zelf naar. Eenzaamheid en isolatie hebben hun tol geëist, en van Mohamed een onverschillige, harde man gemaakt. Een moment van kwetsbaarheid laat even een andere man zien, die de cameraman meevraagt naar een gesprek met zijn advocaat, maar dit is slechts van korte duur. Ergens is het jammer dat zijn persoonlijke verhaal totaal niet wordt uitgediept. Tegelijk is dat ook de sterke vorm van de documentaire, die slechts registreert, maar geen moment intervenieert.

Ruby Sanders