The Taking of Deborah Logan (2014)

Regie: Adam Robitel | 91 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jill Larson, Anne Ramsay, Michelle Ang, Ryan Cutrona, Anne Bedian, Brett Gentile, Jeremy DeCarlos, Tonya Bludsworth, Julianne Taylor

Alsof Alzheimer op zich al niet angstaanjagend genoeg is, voegt schrijver/regisseur Adam Robitel in zijn speelfilmdebuut ‘The Taking of Deborah Logan’ nog een extra dimensie aan de ernstige aandoening toe. Deborah Logan (Jill Larson) vormt het onderwerp van een afstudeerproject van voor arts studerende Mia Medina. Wanneer haar doen en laten dag en nacht wordt gevolgd door middel van overal in huis opgehangen camera’s, ontdekt de studente en haar team dat de oude dame niet alleen last heeft van stoornissen die met haar ziekte samenhangen. Er is nog iets anders dat in Deborahs leven langzaam de overhand krijgt…

Robitel baseerde de film op eigen ervaringen met Alzheimer. Zijn oom raakte langzamerhand zijn grip op zijn leven kwijt door de aandoening, werd ’s nachts gevonden in de tuin van een ander en herkende op een gegeven moment de mensen in zijn omgeving niet meer. Dit idee is uitgewerkt in ‘The Taking of Deborah Logan’. Alzheimer kun je immers uitleggen als het gevoel dat iemand anders bezit van je neemt, want zelf heb je geen controle meer over je doen en laten. De stap van Alzheimer naar een kwade entiteit die regeert over je geest en lichaam is op die manier maar een kleine.

Robitel heeft ‘The Taking of Deborah Logan’ in de vorm van een medische documentaire gegoten, en dat werkt prima. Het found-footage aspect van de film komt hier beter tot zijn recht dan in menig andere horrorproductie. Met de introductie, waarin Deborahs dochter Sarah (Anne Ramsay) bekvecht met haar moeder om de filmcrew toch toegang te verlenen omdat ze het geld zo goed kunnen gebruiken, scoort hij punten op de geloofwaardigheidsmeter. Deborahs subtiele gedragsveranderingen werken daar ook aan mee. Daarnaast is de relatie tussen moeder en dochter goed uitgewerkt.

Wat eveneens voor de film pleit is het spaarzame gebruik van goedkope schrikeffecten. Robitel zet een naargeestig sfeertje neer en houdt de ware toedracht lang verborgen, zodat je als kijker geboeid blijft kijken. Met behulp van een uitstekende cast werkt ‘The Taking of Deborah Logan’ naar een bevredigende climax.

Bioscooprelease: 29 januari 2015
DVD- en blu-ray-release: 29 mei 2015