The Tango Lesson (1997)

Regie: Sally Potter | 100 minuten | drama, muziek, romantiek | Acteurs: Sally Potter, Morgane Maugran, Géraldine Maillet, Katerina Mechera, David Toole, George Yiasoumi, Michele Parent, Claudine Mavros, Monique Couturier, Matthew Hawkins, Simon Worgan, Pablo Verón, Carolina Iotti, Zobeida, Orazio Massaro

De tango is een van de meest gepassioneerde dansen ter wereld. Bij een film met de titel ‘The Tango Lesson’ zou je daarom op zijn minst wat passie verwachten. Misschien had regisseur én hoofdrolspeelster Sally Potter die bedoeling ook wel, maar om nou te zeggen dat de passie van het scherm spat… nee. Eigenlijk komt het er op neer dat de karakters extreem afstandelijk zijn neergezet (vooral Potters eigen rol) en dat de enige reden om deze film te kijken de geweldige choreografieën zijn.

In ‘The Tango Lesson’ speelt Potter de filmmaakster Sally, die worstelt met een nieuw scenario. Als ze op een avond langs een theater loopt waar een tangovoorstelling wordt gegeven, besluit ze een kijkje te gaan nemen. Ze is meteen onder de indruk van sterdanser Pablo Verón (die zichzelf speelt) en besluit hem te vragen om haar in te wijden in de dans. De tango zal namelijk een centrale rol moeten innemen in haar nieuwste filmproject. Pablo, al dan niet geïntrigeerd door het feit dat hij misschien zelf ook wel op het witte doek zal verschijnen, gaat op het voorstel van Sally in en geeft haar tangoles.

Wat volgt is een continu aantrekken en afstoten van twee mensen van wie je als toeschouwer maar geen hoogte krijgt. De personages worden volstrekt stilistisch weergegeven. Vooral bij Potter zelf zie je zo weinig aan haar gezicht, dat de vraag zich opdringt waarom ze in vredesnaam zichzelf in de hoofdrol gecast heeft. Ze kan heel aardig dansen, daar niet van, maar verder voegt ze absoluut niets toe aan de film. Ze mist het bedwelmende aura van haar tegenspeler Verón en dat ligt niet aan een dramaturgische ingreep. Des te jammer is het dat de film verder zo weergaloos mooi is vormgegeven. De cinematografie van Robby Müller is adembenemend. Het grootste gedeelte van de film is in zwart/wit en bijvoorbeeld de architectuur van Parijs (waar een groot deel van de film zich afspeelt) komt hierin bijzonder fraai naar voren.

Daarnaast is de dans in de film van een ongekende schoonheid. Verón tekent zelf voor de choreografieën en als groot tangokenner toont hij een prachtig scala aan mogelijkheden die de dans biedt. Daarin wordt hij bijgestaan door een soundtrack om je vingers bij af te likken. Inhoudelijk stelt ‘The Tango Lesson’ absoluut teleur, maar de wervelende choreografieën en het sublieme camerawerk maken ontzettend veel goed. Toch blijft de gedachte knagen hoe de film zou zijn geworden als iemand anders Potters plaats als actrice had ingenomen. De film lijkt te willen vertellen hoe belangrijk de dans voor haar zelf is, maar de boodschap komt op deze manier niet over. En dat is zonde.

Wouter de Boer

Bioscooprelease: 15 januari 1998