The Taste of Tea – Cha no aji (2004)

Regie: Katsuhito Ishii | 143 minuten | drama, komedie | Acteurs: Maya Banno, Takahiro Sato, Tadanobu Asano, Satomi Tezuka, Tatsuya Gasyuin, Tomoko Nakajima, Ikki Todoroki, Tomokazu Miura, Anna Tsuchiya, Kirin Kin

De Japanse productie ‘The Taste of Tea’ gaat over een onalledaagse familie. De film focust zich vooral op de twee kinderen, Hajime en Sachiko. De eerste is een verlegen tiener die verliefd wordt op een meisje dat niet alleen mooi is maar ook van Go houdt, net als hijzelf. Zijn zusje Sachiko is een geval apart. Zij heeft last van een ingebeelde gigantische dubbelgangster. De oplossing voor dit probleem is natuurlijk eenvoudig, je hoeft alleen maar een achterwaartse zwaai aan een rekstok te maken en je bent van die dubbelgangster af. Maar hoe krijg je die techniek te pakken?

Natuurlijk zijn de 143 minuten die ‘The Taste of Tea’ duurt, niet geheel gewijd aan de problemen van deze twee jongeren. Ook de rest van de familie komt aan bod. Moeders comeback als mangatekenares, ooms pogingen een brug over te steken, vaders talent als hypnotiseur en de idiote streken van grootvader. Daarnaast kent het verhaal een groot aantal volstrekt op zichzelf staande zijsprongen die alle even origineel zijn. Een man die in zijn eentje honkbalt langs de oever van een rivier, een vrouw uit de jungle die komiek is geworden (maar nog altijd denkt dat zij een sabeltandtijger is), een reuzenei met een hoopje stront erop. En dan zwijgen we nog maar over de ruimtereis van een gigantische zonnebloem.

Deze episodes worden alle bijzonder mooi in beeld gebracht; de ene keer bijna impressionistisch en dan weer uitbundig en kleurrijk, zoals in de manga waar we halverwege de film op getrakteerd worden. Het tempo is traag, zodat er ruim de tijd is om gesteld te raken op die malle familie. Zo krijgen de ontroerende momenten, die steeds frequenter worden naarmate de film vordert, een flinke emotionele impact zonder dat er ooit sprake is van klef sentiment.

Die combinatie van tederheid, humor en originaliteit maakt van ‘The Taste of Tea’ een winnende productie. Wie wil zien hoe het die schattige Sachiko uiteindelijk vergaat aan haar rekstok of hoe een onder hypnose geraakte vrouw plezier heeft met een haardrogende engel, mag deze film dan ook zeker niet missen. En dat zijn dan nog maar de minst belangrijke redenen.

Bioscooprelease: 15 december 2005