The Teacher – Ucitelka (2016)

Recensie The Teacher CinemagazineRegie: Jan Hrebejk | 102 minuten | drama, komedie | Acteurs: Zuzana Mauréry, Zuzana Konecná, Csongor Kassai, Tamara Fischer, Martin Havelka, Éva Bandor, Oliver Oswald, Peter Bebjak, Richard Labuda, Inka Gogálová, Monika Certezni

Dat communisme en opportunisme niet samengaan, bewijst het Slowaakse ‘The Teacher’. Deze film laat zien waar machtsmisbruik toe leidt. De setting is het Tsjecho-Slowakije van 1983 toen het communisme hoogtij vierde. Regisseur Jan Hrebejk schetst een tijdsbeeld waarin de armen van het communisme een land in zijn greep hield en waarin een corrupte en gehaaide lerares prima kon gedijen.

Als docente Maria Drazděchová (Zuzana Mauréry) op een lagere school in Bratislava begint, vraagt ze haar leerlingen om zich voor te stellen. Wat ze echter veel interessanter vindt, is wat het beroep van de ouders van haar pupillen is. In ruil voor goede cijfers, mogen pa en ma karweitjes voor de juf opknappen. Al snel krijgt de docente gratis knipbeurten, boodschappen en maaltijden. Mocht een klus niet naar volle tevredenheid verlopen zijn, resulteert dat in onvoldoendes voor hun kroost.

Uiteraard worden de eisen van de lerares steeds grotesker en barst de bom. Het punt is echter dat de lerares weduwe is van een hoog aangeschreven militair. Haar invloed binnen de Communistische Partij is groot en daar profiteert de docente van. Tegen haar ingaan, is niet zonder gevolgen. Als een aantal ouders een vergadering belegt en een petitie opstart om de docente weg te sturen, levert dat frictie op. Niet iedereen durft te tekenen uit angst voor represailles.

‘The Teacher’ schetst een verontrustend beeld van machtsmisbruik. Mauréry speelt een glansrol als lerares die iedereen voor haar karretje probeert te spannen. Haar naturelle spel en charmante voorkomen zorgen ervoor dat deze kenau nooit een karikatuur wordt. Je kijkt naar een echt mens. Het is van één kant zelfs wel te begrijpen waarom ze dat doet. De macht geeft haar een kick en het levert haar veel aanzien op in het dorp. Op een foute manier weliswaar, maar toch. Het acteerwerk – ook van de kinderen en ouders – is sterk en het tijdsbeeld erg goed getroffen. De kostuums en decors ogen echt eighties.

Regisseur Jan Hrebejk heeft een boeiende film ingeblikt. Er is ook plaats voor humor, want de grillige eisen van de docente zijn soms lachwekkend. De soms luchtige toon voorkomt dat je naar een zwaarmoedige film kijkt. Daarnaast zorgen de foute kledingstijl en het tenenkrommende behang voor een glimlach. ‘The Teacher’ is een indrukwekkende film waarin vooral het sterke acteerwerk van de hoofdrolspeelster opvalt.

Bioscooprelease: 18 mei 2017
VOD-release: 20 september 2017