The Terminal (2004)

Regie: Steven Spielberg | 128 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones, Stanley Tucci, Diego Luna, Barry Shabaka Henley, Kumar Pallana, Zoe Saldana, Chi McBride, Eddie Jones, Jude Ciccolella, Corey Reynolds, Guillermo Díaz, Rini Bell, Stephen Mendel, Valeri Nikolayev

En toen was daar ‘The Terminal’, een film zo sympathiek dat je je kritisch vermogen bijna dreigt te verliezen. Spielberg heeft het weer voor elkaar, met zijn traditionele lofzang op de kleine, goede mens in de grote, boze wereld. Laten we wel wezen, het geweten van Hollywood houdt van sprookjes, maar wat is er nu eigenlijk mis met het gezegde wie goed doet, goed ontmoet en dat is precies waar het om draait in ‘The Terminal’.

Iedereen die wel eens een Amerikaanse douanier heeft moeten passeren weet wat Viktor Navorski door moet maken als zijn paspoort niet wordt geaccepteerd: het vrije Amerika is dichtgetimmerd met zeurderige regeltjes. Maar dit was toch een romantische komedie? OK, al snel breekt de mooie Amelia haar naaldhak die haar door Viktor met een Slavisch handgebaar weer wordt aangereikt. Wie echter denkt ,,daar gaan we weer met twee sterren en een diner bij kaarslicht” wordt verrast. Spielberg heeft zijn best gedaan om het origineel aan te pakken; Tom Hanks is subliem als Oosteuropese goedjas, die het individu van het systeem probeert te redden. Niet als jezusfiguur, maar als mens die zich aanpast aan de omstandigheden en zijn waardigheid behoudt. Hanks werkt zijn maniertjes en accent uitstekend uit en zit goed in zijn vel. Hij is op zijn best als goedmoedige outsider en Spielberg probeert hem dan ook niet teveel in de rol van held te drukken (Oscarnominatie?).

Het romantische element wordt zoet maar subtiel gebracht, volgens de wetten van de Hollywoodkomedie uit de jaren vijftig (een kus op de wang is genoeg). Stewardess Amelia heeft mooie kleertjes en een ferme pumptred, maar verlangt toch het meest naar een trouwe man. Catherine Zeta-Jones, die voor een Meg Ryan-loopbaan lijkt te hebben gekozen maar er net iets te mooi voor is, kan echter niet imponeren en dat heeft mede te maken met het feit dat haar rol niet echt is uitgewerkt. ‘The Terminal’ is eigenlijk ook geen romantische komedie, maar meer een eenmansakter (ruim genomen dan) over een ethisch dilemma. Telt de mens of de regel, daar gaat het om en wat dat laatste betreft kan de zeer goed gecaste Stanley Tucci (aardig humoristisch koppel met Hanks) zich meer uitleven, als poortwachter van Amerika.

In het vagevuur van dat hemelse rijk is het nog niet zo slecht toeven en dat komt mede door de aardige mensen die het vliegveld bevolken, zoals cateraar Enrique (afscheren die snor, Diego Luna) en schoonmaker Gupta (Kumar Pallana). Deze en andere karakters zijn misschien iets te sentimenteel aangezet en de film had wellicht iets korter gekund, maar Spielberg geeft een mooi inkijkje in de wereld van de verschoppelingen van de Amerikaanse droom. Met Viktor Navorski wil hij laten zien dat je menselijke waardigheid belangrijker is dan het najagen daarvan. En wie zijn wij om dat in twijfel te trekken.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 16 september 2004