The Thaw (2009)

Regie: Mark A. Lewis | 90 minuten | horror, thriller, science fiction | Acteurs: Val Kilmer, Alexandra Staseson, Brad Dryborough, Greg Rogers, William B. Davis, Gary Chalk, Peter Kelamis, Brenda Crichlow, Anne Marie DeLuise, John Callander, Lamech Kadloo, Kyle Schmid, Steph Song, Aaron Ashmore, Evan Adams

De opwarming van de aarde en de effecten daarvan zijn in het eerste decennium van de 21ste eeuw een zeer populair thema om te verfilmen. Ook voor ‘The Thaw’ koos men voor een verhaal met een ecologisch tintje. Dr. Kruipen (Val Kilmer) is op het poolgebied van Canada bezig om onderzoek te verrichten naar de opwarming van de aarde en welke invloed dit heeft op de ijsberen. Een team studenten, evenals zijn dochter, zal hem hierbij komen helpen. Eenmaal aangekomen in het poolgebied blijkt Dr. Kruipen en zijn eigen team afwezig te zijn. Het aantreffen van een langzaam ontdooiende mammoet moet een hoop verklaren. Door de opwarming van de aarde ontdooit namelijk niet alleen de mammoet maar ook een prehistorische parasiet. Deze parasieten, die niet erg mensvriendelijk zijn, zorgen ervoor dat de hel losbreekt.

Afgelegen en onherbergzame oorden doen het altijd goed in horrors, een avontuur op een basiskamp in het poolgebied (hoewel het daar om Antarctica gaat) doet natuurlijk wel meteen denken aan de meesterlijke horror van John Carpenter: ‘The Thing’. Ondanks dat het horrorelement er wel degelijk in zit, is ‘The Thaw’ toch vooral een ecologische mysteriethriller.

De acteerprestaties zijn niet erg bijzonder, ook de kleine rol van Val Kilmer (‘Heat’) kan niet echt overtuigen. De karakters zijn allemaal zo cliché dat je precies weet hoe de personages zich zullen ontwikkelen en wie het mysterieuze drama wel of niet zal gaan overleven. Natuurlijk bestaat er enige spanning tussen de verschillende personen, een klein beetje romantiek en een enigszins verrassende plottwist maken het verhaal compleet. Een paar prachtige landschapsbeelden en een aantal indrukwekkende horrorscènes, vooral degene waarin een parasiet uit het voorhoofd tevoorschijn komt is lekker gruwelijk, zorgen ervoor dat de film net boven de middenmoot uitsteekt.

De opwarming van de aarde, ecoterrorisme, bewustwording en opoffering: de thema’s liggen er wel erg dik bovenop in deze film en voegen dan zogeheten ook niks nieuws toe aan het genre. Hoewel het verhaal een opeenstapeling van clichés is, is de uitvoering van regisseur Mark A. Lewis nog best in orde. ‘The Thaw’ is prima kijkvoer in de schemering op een doodnormale doordeweekse dag.

Meinte van Egmond

DVD-release: 20 april 2010