The Thing about My Folks (2005)

Regie: Paul Reiser | 96 minuten | komedie | Acteurs: Peter Falk, Paul Reiser, Olympia Dukakis, Elizabeth Perkins, Mackenzie Connolly, Lydia Jordan, Ann Dowd, Claire Beckman, Mimi Lieber, Bernie McInerney, Catherine Taormina, Rachel Robinson, Rich Duva, Marshall Efron, Dennis Sheehan, Timothy Hsu, Michael Duvert, Alison Fraser, Adam Mucci, Craig Pattison, Tonye Patano, Kevin Cahoon, Lauren Bittner, Marti Cooney, Samantha Musumeci, Tom Brokaw

In ‘The Thing about My Folks’ komen we twee acteurs tegen die we vooral kennen van de televisie. Peter Falk zal altijd herinnerd worden als inspecteur Columbo, de groezelige detective met zijn regenjas en eigenzinnige manier van ondervragen. Paul Reiser is vooral bekend van de komedieserie ‘Mad about You’, waarin we het relationele lief en leed volgden van het stelletje Jamie (Helen Hunt) en Paul (Reiser) en hun uitgebreide familie- en kennissenkring.

Met ‘The Thing about My Folks’, waarvoor Reiser het scenario schreef, blijven we dicht in de buurt van ‘Mad about You’. Ook in deze film draait het om relaties, zowel tussen man en vrouw als tussen ouder en kind. De humor is duidelijk van Amerikaans-joodse snit, waarbij we de invloed van komieken als Woody Allen en Jerry Seinfeld herkennen. Vooral in de dialogen, waarin relationele overpeinzingen plompverloren worden afgewisseld met ouwehoerverhalen over perziken en tweedehands auto’s, zien we die invloeden.

Ook de bemoeizuchtige familiekring en de hang naar nostalgie kennen we van veel Amerikaans-joodse komedies. Evenzeer bekend is het thema van de film. Intermenselijke relaties die stuklopen omdat er te weinig wordt gecommuniceerd. Als er dan na al die jaren wordt gepraat, zoals hier tussen zoon Ben en vader Sam, blijken alle strijdpunten te berusten op misverstanden en slecht luisteren. Zoals het in een feelgoodmovie hoort komt alles uiteindelijk op zijn pootjes terecht, zonder dat er al te veel strijd hoeft te worden geleverd en zonder dat het drama gaat schrijnen.

Dat ‘The Thing about My Folks’ uiteindelijk de moeite van het bekijken best waard is, danken we volledig aan het ambachtelijk gehalte. Reiser en Falk zetten een stel aimabele karakters neer (hoewel je bij Reiser altijd het idee hebt dat hij zichzelf speelt), terwijl Elizabeth Perkins excelleert in haar veel te kleine rolletje als Ben’s echtgenote. De dialogen zijn dik in orde, de afwisseling tussen komedie en drama is goed gedoseerd, en de pittoreske locaties geven je zin om zelf ook eens een roadtrip te ondernemen. Zodoende is ‘The Thing about My Folks’ een film zonder enige urgentie of originaliteit, maar wel een die je met een brede glimlach uitzit.