The Third Murder – Sandome no satsujin (2017)

Recensie The Third Murder CinemagazineRegie: Hirokazu Koreeda | 124 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Masaharu Fukuyama, Kôji Yakusho, Shinnosuke Mitsushima, Mikako Ichikawa, Izumi Matsuoka, Isao Hashizume, Suzu Hirose, Hajime Inoue, Aju Makita, Ichirô Ogura, Yuki Saitô, Kôtarô Yoshida

Wie vaker een thriller heeft gelezen of gezien kent het concept. Er is een moord gepleegd, de dader heeft bekend, het enige wat nog ontbreekt is een proces en een veroordeling. Maar dan is er altijd weer een snuggere agent of advocaat die het gevoel krijgt dat iets niet helemaal klopt. Op zoek naar de werkelijke waarheid neemt hij de lezer of kijker mee in een spannende speurtocht, totdat alles weer netjes is afgerond en de lezer of kijker verder kan met de volgende thriller.

Dit concept vormt de basis van misdaaddrama ‘The Third Murder’ van Japans meesterfilmer Hirokazu Koreeda (‘After Life’, ‘Nobody Knows’). Een fabrieksdirecteur wordt vermoord door een voormalige werknemer. Deze Misumi heeft in het verleden al een dubbele moord gepleegd en is kort geleden ontslagen. Een trio advocaten doet zijn best om te voorkomen dat Misumi de doodstraf krijgt. Een van die advocaten, Shigemori, duikt dieper in de zaak en ontdekt dat de fabrieksdirecteur geen al te frisse figuur was.

In ‘The Third Murder’ gaan we met de advocaat op onderzoek uit, waarbij we er langzaam achter komen wat er precies is gebeurd (of niet). Toch is dat moordverhaal meer middel dan doel. Zoals in zoveel films van Koreeda spelen ook hier familieverhoudingen een grote rol, in dit geval tussen vaders en dochters. Ontroerend zijn de scènes tussen advocaat Shigemori en zijn enigszins ontspoorde dochter. Ook moordenaar Misumi heeft een dochter, die hij moest achterlaten toen hij voor zijn eerste moorden de gevangenis in ging. Maar de belangrijkste dochter is de raadselachtige Saki, een mooie rol van Hirose Suzu.

Voor zijn thematiek speelt Koreeda leentjebuur bij schrijver Dostojewski. Wat is schuld, is doodstraf net zo erg als moord en heb je het recht een ‘slecht’ mens te vermoorden? Het zijn vragen waar geen hapklare antwoorden op zijn, maar die wel uitnodigen tot contemplatie. Waarmee je meteen op het probleem van ‘The Third Murder’ stuit. Voor liefhebbers van misdaaddrama’s wijkt de film inhoudelijk te veel af van het genre. Voor liefhebbers van familiefilms en zij die houden van contemplatieve kunst lopen al die misdaadontwikkelingen weer in de weg. Zodat ‘The Third Murder’ wel amuseert en prikkelt maar nooit helemaal bevredigt.

Bioscooprelease: 21 juni 2018
DVD-release: 19 oktober 2018