The Thomas Crown Affair (1999)

Regie: John McTiernan | 106 minuten | actie, komedie, romantiek, misdaad, thriller | Acteurs: Pierce Brosnan, Rene Russo, Denis Leary, Ben Gazzara, Faye Dunaway, Frankie Faison, Fritz Weaver, Charles Keating, Mark Margolis, Michael Lombard, Bill Ambrozy, Michael Bahr, Robert D. Novak, Joe H. Lamb, James Saito

De muziek in een film zou je kunnen zien als zijn geur. Bijna ongemerkt zorgt het ervoor of een film bevalt, beklemd, amuseert et cetera. En in ‘The Thomas Crown Affair’ is die muziek uiterst zorgvuldig gekozen dankzij de goede neus van Bill Conti. Zij geurt delicaat en gepast door het verhaal en versterkt op subtiele wijze de baldadige lading van deze film.

Daarbij is ‘The Thomas Crown Affair’ een zeer vermakelijk verhaal, waar menig miljonair gniffelend naar zal kijken. Hoewel het ook zeker zeer aangenaam is voor de minder bedeelden. Bovendien geeft de film een interessante kijk in de kunsthandel.

‘The Thomas Crown Affair’ is een remake van de gelijknamige film die in de jaren 60 uitkwam. Steve McQueen en Faye Dunaway speelden in deze eerdere film een erotische schaakpartij met elkaar. In de remake speelt Faye Dunaway eveneens een rol, zij het een kleine rol, maar haar karakteristieke gelaat geeft de film al vanaf het begin een authentieke sfeer. Dit verklaart ook de enigszins bekende gloed die over deze film hangt. Meerdere momenten doen zich bekend voorkomen. Terwijl John McTiernan ook een aantal trefzekere aanpassingen heeft gemaakt in de nieuwe film. Met als grootste verandering het stelen van de Monet, die de film spectaculair maakt.

Veel in deze film is net iets overdreven en met een behoorlijke hoeveelheid droge humor gebracht. Pierce Brosnan is natuurlijk verantwoordelijk voor deze dosis typische Engelse humor. De dik opgelegde metaforen, de American beauty’s en de wel erg dichtbij opgenomen close-ups zijn vaak behoorlijk over the top. Het samenspel tussen Pierce Brosnan en Rene Russo is even bijdehand als uitdagend, wat erg prettig is om aan te zien. Gebeurtenissen volgen elkaar in een gemoedelijk en tegelijk rap en lekker tempo op. En de hele film ademt eigenlijk iets luchtigs en amusants uit. ‘The Thomas Crown Affair’ is een film zonder pretenties, zonder dubbele bodems, zonder zware dialogen en zonder overdreven drama’s. Het is gewoon een ouderwets leuk en lekker filmpje in een modern jasje.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 19 augustus 1999