The Tinder Swindler (2022)

Recensie The Tinder Swindler CinemagazineRegie: Felicity Morris | 114 minuten | documentaire, misdaad | Met: Cecilie Fjellhøy, Pernilla Sjoholm, Ayleen Charlotte

In ‘The Tinder Swindler’ belanden enkele jonge vrouwen in een doemscenario: ze vallen voor een man die ze op Tinder hebben ontmoet om erachter te komen dat hij niet de liefde van hun leven blijkt te zijn, maar een professionele oplichter tot in de perfectie.

De tijden dat je de liefde van je leven in de supermarkt of kroeg tegen het lijf liep, lijken lang vervlogen. Ons leven is online geworden. We streamen, vergaderen, winkelen, bestellen en daten op onze smartphones. Een ouderwets en karakteropbouwend blauwtje lopen aan de bar is vervangen voor een anonieme variant zoals de “vinkjes des doods” op Whatsapp of ghosting via social media. Onze dopamine aanmaak schiet omhoog bij het zien van likes, comments of de drie geanimeerde bolletjes als een potentiële lover aan het typen is. We worden in onze hersenen door deze neurotransmitter beloond voor deze lege lofzang en virtuele aandacht.

Maar in die digitale wereld schuilt een gevaar; je kan zijn wie of wat je wilt. Althans het beeld scheppen dat je bijvoorbeeld heel succesvol, rijk, sociaal, sportief, fit en aantrekkelijk bent. De naakte waarheid blijkt vaak een grote deceptie, zo weten we inmiddels van reality shows als ‘Catfish’ (MTV). Social media en dating profielen zijn eenvoudig te vullen met gestolen foto’s. Bewerk ze met Photoshop en opeens ben je de steenrijke zoon van een Israëlische diamantenmagnaat Lev Leviev. Voeg daar wat echte foto’s en video’s in privéjets en dure auto’s aan toe en het verhaal druipt van geloofwaardigheid. Hoe je aan het geld komt om die weelde überhaupt te kunnen tonen, laat zich raden.

De Noorse Cecilie valt als een blok voor Simon Leviev, telg uit de bovengenoemde zeer vermogende diamantenfamiie. Hij doet qua looks niet onder voor Johnny Depp en zijn Tinder-profiel staat vol met foto’s van exorbitant dure bezittingen, luxe snoepreisjes en zijn aanwezigheid op de hipste feesten. Geheel tegen de verwachting in is Simon daadwerkelijk de knappe man op de foto’s; in zijn designer-kleding stapt hij uit de lift van een 4-sterren hotel en de twee besluiten een hapje te eten. Ze is direct onder de indruk. Cecilie wordt opgetild door een wervelwind van onvoorstelbare luxe. Simon nodigt haar uit om met zijn Rolls Royce naar z’n privéjet te rijden om die avond in Bulgarije te gaan dineren. Hij moet daar immers zijn voor zaken. Tot zover is zijn verhaal waterdicht tot aan screenshots van aangiftes van bedreiging en instemmende bodyguards aan toe.

De klap is dan ook hard als Cecilie – in de weken die volgen – ontdekt dat ze op slinkse wijze in een ponzifraude spel is beland. Als Simon haar op een avond een voicebericht stuurt dat hij en zijn familie bedreigd worden en zijn rekeningen bevroren zijn vanwege lopend politieonderzoek, aarzelt ze niet en besluit Cecilie haar kersverse geliefde te helpen met geld. Hij betaalt haar zo snel mogelijk terug en ze gelooft hem, want ze heeft geen reden om dat niet te doen. Haar verliefdheid kost haar uiteindelijk € 250.000,- bij negen schuldeisers en Simon (wiens echte naam Shimon Hayut is) zet zijn oplichterij ondertussen structureel voort bij andere vrouwen waaronder de Zweedse Pernilla en Nederlandse Ayleen. Het patroon is identiek: ze vallen voor hem, hij dompelt ze onder in luxe, vertrouwen wordt gekweekt en opeens doemt er gevaar en geldproblemen aan de horizon, gestaafd met kunstig geconstrueerd “bewijs”. Vals uiteraard.

‘The Tinder Swindler’ is geschreven en geregisseerd door Felicity Morris (‘Don’t F- With Cats’) en is wederom een truecrime documentaire van formaat. ‘Don’t F-With Cats’ was op Netflix namelijk een trending succes. De interviews vinden plaats in een intieme setting. Aan tafel in een restaurant met kaarslicht; alsof je aan het daten bent met een van de dames. Morris rijgt op begrijpelijke wijze herinneringen, stukken onderzoek uit de media, filmscènes, voice- en WhatsApp-berichten van Simon en beelden van Tinder aan elkaar.

Binnen een aantal ogenblikken ben je geïntrigeerd door ‘The Tinder Swindler’ waarbij we opstarten met een interview van een jonge vrouw die met een Disney-achtige sprankeling in haar ogen vertelt hoe fijn het is om verliefd te worden om vervolgens steeds verder weg te zakken in een moeras van dreigementen, leugens en verwoesting die haar nieuwe geliefde in zijn spoor achter laat. Ondanks dat de documentaire bijna twee uur duurt, verveelt het geen minuut. Halverwege ontwikkel je met tegenzin een soort ontzag voor de wijze waarop Simon zijn slachtoffers voor zich wint, want het vergt een gedegen planning om simultaan bij meerdere vrouwen toe te slaan en een extreem geslepen geheugen om bij te houden wat je tegen wie hebt gezegd.

Hoewel de drie dames in eerste instantie tamelijk naïef overkomen, verenigen ze zich tot een sterk front als Cecilie de meest bekende Noorse media inlicht over de wanpraktijken van Simon, Pernilla undercover gaat en Ayleen het heft in eigen hand neemt. Dat brengt het balletje (balletje) aan het rollen en geeft een sprankje hoop dat hun verhaal misschien één persoon kan behoeden om in dezelfde val te trappen en Simon’s valse identiteit in de toekomst verder bloot te leggen. Dat maakt het zeker de moeite waard om te kijken naar ‘The Tinder Swindler’.

Lisette van der Meij

Waardering:

VOD-release: 2 februari 2022 (Netflix)