The To Do List (2013)

Regie: Maggie Carey | minuten | komedie | Acteurs: Aubrey Plaza, Johnny Simmons, Bill Hader, Alia Shawkat, Sarah Steele, Scott Porter, Rachel Bilson, Christopher Mintz-Plasse, Andy Samberg, Donald Glover, Adam Pally, D.C. Pierson, Dominic Dierkes, Connie Britton, Clark Gregg, Bryce Clyde Jenkins, Nolan Gould

Brandy Klark is het slimste meisje van de klas. Haar kamer is behangen met diploma’s, de universiteit lonkt, een briljante carrière zit in het vat. Ze heeft een stel leuke vriendinnen en een heerlijk zomerbaantje bij het plaatselijke zwembad. Niets te klagen dus? Toch wel. Terwijl Brandy alles weet van wiskunde en geschiedenis, weet ze helemaal niks van seks. Hoog tijd voor bijles dus.

Om zich bij te spijkeren maakt Brandy een to-do-lijst van seksuele handelingen en werkt vervolgens haar mannelijke kennissenkring af. Zuslief heeft nog wel wat tips en moeders komt aanzetten met een tube glijmiddel. Dit alles moet leiden tot een ontmaagding op de plek waar de halve stad wordt ontmaagd, op een parkeerplaats bij (hi hi) Beaver Creek.

Wie dat Beaver Creek wel grappig vindt, kan zijn lol op bij ‘The To Do List’. De film is een aaneenschakeling van flauwe grappen, platte grappen, voorspelbare grappen en niet-grappige grappen. Iemand duwt Brandy in het zwembad (gniffel), Brandy verliest haar bovenstukje (olala), Brandy neemt een hap van een nepdrol die een echte drol blijkt te zijn (ho ho), Brandy smeert zich in met mayonaise in plaats van zonnebrandolie (ha ha). Dan te bedenken dat dit niet eens de zwakste grappen zijn.

Omdat ook de karakters nauwelijks indruk maken, verdwijnt al snel alle aandacht voor de film. Verwondering komt er voor in de plaats. Verwondering over al die bekende acteurs die hier opdraven (Bill Hader, Rachel Bilson, Christopher Mintz-Plasse). Verwondering over het feit dat de kwaliteit van een Amerikaanse komedie vaak omgekeerd evenredig is aan het aantal keren dat het woordje ‘awesome’ valt. Verwondering dat er expliciet over seks wordt gesproken en we een medium sized kwakje zien, terwijl de film qua bloot niet veel verder komt dan een navel.

‘The To Do List’ is een merkwaardige komedie, die expliciete sekspraatjes paart aan belabberde grappen en personages die zo plat blijven als een dubbeltje. Het advies voor 12 jaar en ouder, dat in eerste instantie verbazing wekt, blijkt uiteindelijk prima te kloppen. Sterker nog, om deze flauwe hap te kunnen waarderen lijkt 14 jaar zo’n beetje de max.

‘The To Do List’ verschijnt woensdag 5 februari 2014 op DVD.