The Toolbox Murders (1978)

Regie: Dennis Donnelly | 93 minuten | horror, thriller | Acteurs: Cameron Mitchel, Pamelyn Ferdin, Wesley Eure, Nicolas Beauvy, Tim Donnelly, Aneta Corsaut, Faith McSwain, Marciee Drake, Evelyn Guerrero, Victoria Perry, Robert Bartlett, Betty Cole, John Hawker, Don Diamond, Alisa Powell, Kelly Nichols, Robert Forward, Kathleen O’Malley, Gil Galvano, James Nolan, George Deaton  

In ‘The Toolbox Murders’ jaagt een maniak de stuipen op het lijf van een stel vrouwen dat huist in hetzelfde appartementencomplex. Lange tijd is onduidelijk waarom de moordenaar tot zijn afschuwelijke daden komt. Zijn er eigenlijk wel redenen of hebben we te maken met iemand die niet voor rede vatbaar is? Matig tot zwak acteren van een grotendeels onbekende cast, met uitzondering van hoofdrolspeler Cameron Mitchell. Desalniettemin een interessante horrorfilm.

Het duurt lang voordat je doorkrijgt wie de dader zou kunnen zijn in de originele ‘Toolbox Murders’. Dit is op zich niet slecht, want als je het al na 5 minuten wist, zou er weinig meer van spanning overblijven. Maar toch. Wie is die man of vrouw die van kiet af aan korte metten maakt met zijn vrouwelijke slachtoffers? Er is geen tijd voor een opbouw van de film of een introductie van personages; de geesteszieke moordenaar komt als klusjesman elk appartement binnen, waardoor het voor de politie moeilijk is om op het juiste spoor te komen. Als je de rechercheur in kwestie ziet, begrijp je dat zijn rol beperkt is en op het einde zelfs helemaal niet meer voorkomt in het verhaal.

Een klusjesman die vrouwen vermoordt is weer eens iets anders dan een psychopaat die een gesticht ontvlucht of een gestoorde met een ijshockeymasker die zijn slechte jeugd komt wreken, maar de basisprincipes zijn niet zo verschillend. De klusjesman overrompelt en ‘behandelt’ zijn slachtoffers op eenzelfde, inhumane wijze als, pak ‘m beet, Michael Myers in ‘Halloween’ en Jason Voorhees in ‘Friday the 13th’. De klussenier kiest de mooiste dames uit, laat hen nog even spartelen en maakt er uiteindelijk een gruwelijk einde aan. En, als we ‘Toolbox’ mogen geloven, komt alles door de bijbel. De moordenaar blijkt belezen en strikt opgevoed met het geschrift, waarin klaarblijkelijk staat dat het akkoord is om degenen die je niet aanstaan uit de weg te ruimen. Natuurlijk, de moordenaar heeft zelf ook een groot verlies te verwerken gehad eerder in zijn leven, maar dat rechtvaardigt niet om zo veel aantrekkelijke vrouwen aan de mensheid te onttrekken.

Spijkerpistolen, boren, hamers: allerlei gereedschap komt voorbij dat op geheel eigen wijze eindigt in de hulpeloze lichamen van de jonge slachtoffers. Vanzelfsprekend mag een stukje soft porno niet ontbreken in een exploitatiefilm uit de jaren 70. Zo zien we de aantrekkelijke brunette Kelly Nichols, die zichzelf in vol ornaat betast in een witte badkuip met heel veel schuim met als achtergrondmuziek een aftands, campy countrymuziekje. Kelly stond na ‘Toolbox’ eind jaren 70, begin jaren 80 bekend als ‘harde werker’ in de porno-industrie die toen haar Golden Age beleefde, dus dan kun je jezelf er iets bij voorstellen. Alleen vervelend dat ze zo hardvochtig aan haar einde komt in de film. De wijze waarop Nichols haar laatste adem uitblaast schijnt de meest favoriete sterfscène te zijn van Stephen King. Je bent gewaarschuwd.

Robbert Bitter