The Tortured (2010)

Regie: Robert Lieberman | 81 minuten | horror, thriller | Acteurs: Erika Christensen, Jesse Metcalfe, Bill Lippincott, Bill Moseley, Fulvio Cecere, Thomas Greenwood, Stephen Park, Samantha Gutstadt, Zak Santiago, Alfonso Quijada, John R. Taylor, Viv Leacock, Darryl Scheelar, Peter Abrams, Paul Herbert, Chelah Horsdal, Donita Dyer, Carl Mazzocone Sr.

Op de dvd-hoes van ‘The Tortured’ prijkt prominent de tekst ‘van de producers van Saw’. Niet geheel toevallig een zeer populaire horrorfranchise. Als de makers van zo’n hitfilm ergens aan meewerken, moet het wel goed zijn. Toch? Nee. Terminologie als ‘van de makers van’ of ‘geproduceerd door’ is vaak niets meer dan een holle marketingkreet. Daarnaast is de hype rond ‘torture porn’ à la ‘Saw’ en ‘Hostel’ al lang gaan liggen. Ook het gegeven dat ‘The Tortured’ uit 2010 komt en pas in 2012 op dvd geperst is, geeft te denken…

Craig (Jesse Metcalf) en Elise (Erika Christensen) zijn een gelukkig getrouwd stel. Mooi huis, grote tuin en een lief zoontje. So far, so good. Het geluk van het stel wordt bruut verstoord als een kindermoordenaar (Bill Moseley) het jochie kidnapt en uiteindelijk ombrengt. Uiteindelijk wordt de killer opgepakt en berecht, maar de lage straf zint het koppel niet. Ze besluiten om de kidnapper zelf te ‘berechten’. De schurk wordt ontvoerd, op een tafel gelegd en uitgebreid gemarteld. Craig is verpleger en weet hoe hij de folteringen zo bruut mogelijk kan maken, zonder zijn slachtoffer te doden.

‘The Tortured’ draait om folteringen die grafisch in beeld worden gebracht. Zo wordt onder meer een soldeerbout gebruikt en ook komt er een gasmasker aan te pas dat niet gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is. De martelingen worden duidelijk in beeld gebracht, maar gaan nooit zo ver als je zou verwachten. Wat dat betreft zijn Europese en Aziatische filmmakers een stuk minder ingetogen. Als je ‘The Tortured’ naast een ‘Human Centipede II’ of een ‘Grotesque’ legt, valt op hoe relatief tam deze film is. Nou ja, voor doorgewinterde horrorfans dan.

Het grootste kritiekpunt op deze film is dat Liebermann er niet in geslaagd is om een sterke cast bij elkaar te verzamelen. Het is de bedoeling dat je sympathie krijgt voor het koppel dat zo lijdt onder het verlies van hun zoon dat ze besluit een grens te overschrijden. Het probleem is dat het stel juist enorm irritant is. Metcalf is volledig miscast en verwart zwoele blikken en gevloek met acteren. Zijn personage komt niet tot leven. Je kijkt naar een mannelijk fotomodel dat probeert om een normale vent te spelen. Je ziet hem acteren, maar voelt er niets bij. Christensen doet het beter, maar haar prestaties vallen weg door de onbeholpenheid van Metcalf. Het lijkt erop als ze allebei in een andere film lijken te spelen. Je voelt hun pijn niet. Liebermann maakt krampachtig gebruik van uitleggerige flashbacks waarin het eens zo gelukkige gezinnetje te zien is en plamuurt alles vol met een bombastische (en volledig misplaatste) soundtrack.

Moseley – een genrespecialist – krijgt veel te weinig te doen en weet deze horrorfilm ook niet omhoog te tillen. Het saaie, statische camerawerk maakt het er niet beter op. Tot overmaat van ramp, is een schokkend bedoelde plotwending op het einde de doodsteek voor ‘The Tortured’. De doorzetters die willen zien hoe dit bloedbad eindigt, zullen zich beledigd voelen. Gemiste kans.

‘The Tortured’ verschijnt donderdag 18 oktober 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 18 september 2012 te huur.