The Totenwackers – Los Totenwackers (2007)

Regie: Ibón Cormenzana | 86 minuten | avontuur | Acteurs: Elisa Drabben, Jasper Harris, Azzdine Benaji, Geraldine Chaplin, Natalia Sánchez, Celso Bugallo, Terele Pávez, Mar Regueras, Josep Julien, Iván Morales, Maria de la Pau Pigem, Jesus Del Caso, Abdel Hamid Krim, Carlos Lasarte

Geraldine Chaplin is natuurlijk in eerste instantie bekend van haar beroemde vader, Charlie. De in 1944 geboren Geraldine groeide op in Zwitserland, waar ze onder andere vloeiend Spaans leerde. De actrice werkte met een groot aantal beroemde regisseurs samen, waaronder Robert Altman, Carlos Saura (haar echtgenoot gedurende enige jaren), Martin Scorsese, Richard Attenborough en Pedro Almodóvar. De actrice heeft al vroeg haar hart aan de Zuid-Europese landen verpand, want ze is tegenwoordig overwegend in Spaanse of Italiaanse producties te zien, op enkele uitstapjes naar Hollywood na. In ‘The Totenwackers’(‘Los totenwackers’) werkt ze wederom met een vrijwel geheel Spaanse cast en crew samen. Ze speelt hier de rol van mevrouw Salgado, eigenaresse van een prachtig appartementencomplex in Barcelona, dat als decor een van de weinige pluspunten van deze film is.

Het tienjarige astmatische meisje Sara (Elisa Drabben) verhuist met haar ouders en puberende zus Raquel (Natalia Sánchez) naar een appartement dat beheerd wordt door de genoemde mevrouw Salgado. Ze heeft er al een vriendje wonen: Mahdi (Azzdine Benaji), en in tegenstelling tot de puur in make up, jongens en zichzelf geïnteresseerde Raquel vindt Sara de verandering wel fijn. Wanneer Sara vanaf het dakterras ziet dat mevrouw Salgado aangereden wordt door een vrachtwagen, holt ze naar beneden, maar vergeet ze haar inhalator, met als gevolg dat ze flauwvalt en in het ziekenhuis wakker wordt. Voordat ze buiten bewustzijn raakte, zag ze echter een mysterieus groen licht in de hal van het gebouw dat in de ogen van mevrouw Salgado verdween.

Als Sara na enige dagen weer thuiskomt, gebeuren er vreemde dingen: het geluid van de tv gaat ineens harder en ze ziet een oude man in hun huis, die haar ouders en zusje niet zien. Al snel is Sara er van overtuigd dat ze een geest ziet. Mahdi is sceptisch, maar John Knole (Jasper Harris), een leeftijdsgenootje die ze in het trappenhuis tegenkomen, beweert naar paranormale fenomenen te zoeken en al twee maanden wijst zijn pendel het betreffende gebouw waar Sara en Mahdi wonen aan. Na wat startproblemen worden de drie vrienden en proberen ze achter het geheim van Sara’s waarnemingen te komen.

Het scenario van de film is geschreven door Antonio Trashorras en David Muñoz, die allebei debuteerden met het scenario voor ‘The Devil’s Backbone’, dat zij samen met Guillermo Del Toro schreven. Geen slechte leermeester, zou je zeggen, toch gaat het met ‘The Totenwackers’ niet helemaal de kant op van die sterke eerste film. Allereerst is het onduidelijk welke doelgroep de schrijvers voor ogen hebben gehad: je verwacht dat een film met drie hoofdpersonen rond de tien jaar ook min of meer voor het publiek van die leeftijd bestemd is, maar in ‘The Totenwackers’ zitten een paar scènes die behoorlijk angstaanjagend zijn, denk aan een lightversie van ‘The Sixth Sense’. Ten tweede rammelt het scenario behoorlijk, waardoor de film voor het volwassen publiek ook al niet aantrekkelijk is. Er blijven veel zaken onopgehelderd, de logica is ver te zoeken en hier en daar zijn de handelingen van de personages op zijn zachtst gezegd dubieus. Tel daarbij op dat de film bij de Nederlandse dvd-release om onverklaarbare redenen erg slecht in het Engels nagesynchroniseerd is, wat het inlevingsvermogen niet ten goede komt en er blijven weinig argumenten over om ‘The Totenwackers’ een kans te geven. Vergeleken met soortgelijke films in de recente hausse aan fantasyfilms gericht op het jeugdige publiek komt deze Spaanse productie slecht uit de bus.