The Tourist (2010)

Regie: Florian Henckel von Donnersmarck | 103 minuten | drama, thriller | Acteurs: Angelina Jolie, Johnny Depp, Paul Bettany, Rufus Sewell, Timothy Dalton, Ralf Moeller, Raoul Bova, Steven Berkoff, Christian De Sica, Igor Jijikine, Clément Sibony, Julien Baumgartner, Bruno Wolkowitch, François Vincentelli, Jean-Marie Lamour

Florian Henckel von Donnersmarck. Een naam waar een zweem van oud geld omheen hangt. En hoewel hij inderdaad uit een oud adellijk Duits geslacht stamt, hebben we het hier niet over een graaf of hertog maar over de regisseur die met zijn eerste speelfilm, het Stasi-drama ‘Das Leben der Anderen’ (2006), zowel de critici als het filmminnend publiek wist in te pakken. Zijn debuut leverde hem zelfs de Oscar op voor beste niet-Engelstalige film. Logisch dat Henckel von Donnersmarck ineens ‘hot’ was in Hollywood. Sterren stonden voor hem in de rij en voor zijn eerste Hollywood-productie wist hij niet de minsten te contracteren: Angelina Jolie en Johnny Depp.

‘The Tourist’ (2010) moest een sterrenvehikel zoals die gemaakt werden in de jaren vijftig, in de stijl van Wilders ‘Sabrina’ (1954) en Hitchcocks ‘To Catch a Thief’ (1955). Maar Depp is geen Cary Grant en Jolie komt niet in de buurt van Audrey Hepburn. De eerste Hollywood-film van Florian Henckel von Donnersmarck is een fikse tegenvaller! ‘The Tourist’ is een romantische thriller met een vleugje komedie. Jolie speelt de mysterieuze Britse Elise Clifton-Ward, een traditionele international woman of mystery, die in opdracht van haar echtgenoot Alexander Pearce per trein van Parijs naar Venetië reist. Pearce, die op de vlucht is voor schuldeisers omdat hij 844 miljoen pond achterover heeft gedrukt, heeft zich al twee jaar niet meer laten zien en niemand – ook Elise niet – weet hoe hij er tegenwoordig, na enkele plastisch-chirurgische ingrepen, uitziet. Pearce heeft Elise gevraagd in de trein aan te pappen met een willekeurige vreemdeling, die wat lichaamsbouw en kenmerken betreft op hem lijkt. Het ‘slachtoffer’ is de Amerikaanse toerist Frank Tupelo (Johnny Depp), een sullige wiskundeleraar uit Wisconsin (off all places…), die overdonderd is door de aandacht die hij van de beeldschone Elise krijgt. Scotland Yard (in de persoon van Paul Bettany) duikt gelijk op Tupelo, van wie gedacht wordt dat het Pearce is. Ook de Russische maffia, handelend in opdracht van de machtige Reginald Shaw (Steven Berkoff), die nog geld krijgt van Pearce, heeft de argeloze toerist in zijn vizier. Tegen de achtergrond van het dromerige en mondaine Venetië krijgt Frank het met hen aan de stok. Het is opmerkelijk hoeveel talent er gemoeid is met ‘The Tourist’. Behalve de veelbelovende Henckel von Donnersmarck zijn namelijk ook scenarioschrijvers Christopher McQuarrie (Oscarwinnaar voor ‘The Usual Suspects’ uit 1995) en Julian Fellowes (Oscarwinnaar voor ‘Gosford Park’ uit 2000) bij het project betrokken. In de cast zien we, naast supersterren Jolie en Depp, louter gerespecteerde Britse acteurs als Paul Bettany, Steven Berkoff, Timothy Dalton en Rufus Sewell. Je zou denken dat alle ingredienten voor een heerlijke caper, zoals die in de jaren vijftig gemaakt werden, aanwezig zijn. Waarom ‘The Tourist’ de plank dan zo finaal misslaat is dan eigenlijk niet te begrijpen. Het probleem begint al bij het scenario, dat gebaseerd is op de Franse spionagethriller ‘Anthony Zimmer’ uit 2005. Een voorbeeld dat ‘The Tourist’ overigens vrij minutieus volgt, want de eigen inbreng is te verwaarlozen, maar dat terzijde. Erger is namelijk dat je de clou namelijk al van heinde en verre ziet aankomen. De spanning is er dan ook snel van af, waardoor eigenlijk alleen de romance overblijft.

Maar laat er tussen twee van de mooiste mensen ter wereld nou net nauwelijks een sprankje chemie zijn! Jolie heeft drukker met poseren dan zich met Depp bezig te houden, want ze staat vooral mooi te wezen in de prachtigste (en duurste!) jurken. Ze schrijdt de trap af, lipjes getuit. Haar (mannelijke) fans zullen het ongetwijfeld prachtig vinden, maar de neutrale toeschouwer ergert zich vooral aan haar ijskoude air en statigheid. Depp komt er iets beter vanaf, want om zijn capriolen kunnen we hier en daar nog glimlachen. Maar ook hij weet zijn personage geen moment enige diepte mee te geven. De topacteurs in de bijrollen proberen de boel nog te redden, maar tevergeefs. De actiescènes steken ook wat schril af bij wat je zou verwachten van deze cast. Pluspunten zijn er gelukkig wel, maar ze liggen niet voor het oprapen. De fotografie is werkelijk prachtig en ook de montage is prima. Echt zwaar op de maag ligt ‘The Tourist’ ook niet: dit is ‘hap-slik-weg-cinema’ van de bovenste plank en daar komt genoeg publiek op af. Box office-magneten Jolie en Depp zullen ongetwijfeld volle zalen trekken, en het merendeel van de kijker zal zich met dit luchtige werkje prima kunnen vermaken. Bloedmooie mensen in een schitterende stad, veel mensen nemen daar genoegen mee. Wie echter verder kijkt dan zijn neus lang is, zal vooral teleurgesteld zijn. Teleurgesteld dat een project waar zo veel interessante figuren bij betrokken zijn, tot zo’n leeg omhulsel blijkt te kunnen leiden. Het blijft een raadsel waarom Florian Henckel von Donnersmarck met ‘The Tourist’ genoegen nam. Hopelijk voldoet zijn derde film wél aan de verwachtingen.

Bioscooprelease: 20 januari 2011