The Trap – Klopka (2007)

Regie: Srdan Golubovic | 106 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Nebojsa Glogovac, Natasa Ninkovic, Miki Manojlovic, Anica Dobra, Bogdan Diklic, Vuk Kostic, Vojin Cetkovic, Melita Bihali, Dejan Cukic, Marko Djurovic, Nebojsa Ilic, Boris Isakovic, Ivana Jovanovic, Milorad Mandic, Ana Markovic, Mladen Nelevic, Filip Petrovic

Hoe ver ga je om het leven van je kind te redden? Ben je bereid de president te vermoorden, zoals Jack Bauer (Kiefer Sutherland) in seizoen 1 van de serie ’24’ gevraagd werd te doen? Of ben je misschien in staat tot een andere criminele daad, door een hele afdeling van het ziekenhuis te gijzelen om de dokters ertoe te dwingen een belangrijke operatie uit te voeren, zoals Denzel Washington deed in ‘John Q’? ‘The Trap’ (‘Klopka’) houdt een beetje het midden tussen deze twee invalshoeken. Maar waar ‘John Q’ verzandde in een prekerig relaas over de staat van de gezondheidszorg in Amerika, is ‘The Trap’ een intens psychologisch drama geworden, dat gaandeweg sociale ongelijkheid signaleert en aan de kaak stelt.

Net als in ‘John Q’ wordt er in ‘The Trap’ kritiek geleverd op het sociale stelsel en verzekeringen of vergoedingen in de gezondheidszorg. De slecht verdienende Mladic (Nebojsa Glogovac) kan van geen enkele regeling gebruik maken wanneer zijn zoontje een levensbedreigende ziekte krijgt en spoedig geopereerd moet worden. Dan moeten ze maar hun trots opzij zetten en een advertentie in de krant zetten om geld in te zamelen. De machteloosheid van het stel is vreselijk om aan te zien. Door zoiets “banaals” als geld zou je je zoontje moeten laten sterven… Interessant wordt het wanneer de enige geldschieter, Milos (Miki Manojlovic), van Mladic eist dat hij een zakenman vermoordt.

Milos vertelt Mladic dat het een slechte man is, maar Mladic wil het niet horen. Ook later, wanneer de situatie van zijn zoontje verslechtert en hij de moord gaat overwegen, gaat hij niet nog eens extra informeren hoe slecht zijn potentiële slachtoffer wel niet is, om hiermee zijn geweten te sussen. Een verrassende keuze, leunend op het idee dat een mens een mens is, en moorden per definitie slecht is. Daarbij zou het voor Mladic weinig hebben uitgemaakt wie het is, gezien de reden waarom hij het doet. Hij zou, bij wijze van spreken, moeder Theresa nog hebben vermoord, als hij zijn zoontje daarmee kan redden.

Niet dat de beslissing Mladic makkelijk valt. Integendeel. En hij wil er wel met zijn vrouw over praten, maar tegelijkertijd wil hij haar er niet mee belasten. Uiteindelijk zal hij effectief zijn eigen leven moeten inruilen voor dat van zijn zoontje en het geluk van zijn vrouw. Want met deze daad achter zijn naam, is zijn leven zo goed als verwoest. En wanneer blijkt dat de vrouw van het slachtoffer de moeder is van een klasgenootje van het zoontje, met wie Mladic bevriend raakt, en zij zelfs geld wil doneren voor de operatie, zijn de demonen in het hoofd van Mladic niet meer te verdrijven. De hele betrokkenheid van de vrouw in het geheel is behoorlijk gekunsteld, maar zorgt wel voor interessante psychologisch geladen scènes tussen haar en Mladic. En ook al spreekt Milos de sociale kritiek van de film wel wat nadrukkelijk uit, de persoonlijke problematiek van deze man en het algehele straat- en maatschappijbeeld dat in de film naar voren komt, wordt treffend weergegeven. ‘The Trap’ is een film die, ondanks wat gemakkelijke plotwendingen, onder de huid kruipt en tot nadenken stemt.

Bioscooprelease: 19 juni 2008