The Troll Hunter – Trolljegeren (2010)

Regie: André Øvredal | 104 minuten | actie, drama, horror, thriller, avontuur | Acteurs: Otto Jespersen, Hans Morten Hansen, Tomas Alf Larsen, Johanna Mørck, Knut Nærum, Robert Stoltenberg, Glenn Erland Tosterud

Trollen mogen dan het sexappeal van weerwolven en vampiers missen, maar dat betekent niet dat je er geen leuke films over kunt maken. Dat bewijst ‘The Troll Hunter’, een Noorse horrorfilm over een drietal studenten die tijdens het maken van een documentaire over berenaanvallen stuiten op een heuse trollenjager. Zijn naam is Hans en hij is in dienst van een overheidsinstantie die de trollenpopulatie op peil houdt en afrekent met exemplaren die menselijke slachtoffers maken. Na afloop van elke geslaagde trollenjacht verschijnt er een ploeg gastarbeiders die de versteende lijken opruimen en pootafdrukken achterlaten om het publiek ervan te overtuigen dat de ravage in de Noorse bossen door beren is aangericht. Het volk is er namelijk niet van op de hoogte dat de mythologische wezens echt bestaan, en de regering wil dat graag zo houden. De studenten besluiten om met Hans mee te reizen en zijn werk op video vast te leggen.

In de traditie van ‘The Blair Witch Project’ en ‘Cloverfield’ presenteert ‘The Troll Hunter’ zich als gevonden beeldmateriaal. De film begint traag en documenteert aanvankelijk elke autorit en veerovertocht, maar net als je de wiebelig gefilmde banaliteiten flink zat begint te worden dient de eerste trol zich aan. Trollen zien er in ‘The Troll Hunter’ precies zo uit als de exemplaren uit de souvenirwinkel, maar dan een paar slagen groter. Het formaat van een volwassen dennenboom, om precies te zijn. Als je geluk hebt. Echt eng zijn de wezens niet, en de film is dan ook maar bij vlagen spannend, maar dat wordt goed gemaakt door het plezier waarmee regisseur Øvredal speelt met de trollenmythe. Zo kunnen de wezens in ‘The Troll Hunter’ net als in de legendes christenbloed ruiken. Lastig als je iets meer in den Heere bent dan je tegen je vrienden hebt doen voorgeven. En hoe zit het eigenlijk met andere geloofsovertuigingen? “Geen idee,” zegt Hans tegen een angstige student die net een moslima heeft ingehuurd als cameravrouw, “maar dat merken we vanzelf”.

Met uitzondering van een paar indrukwekkende nachtscènes die vooral in een bioscoopzaal goed tot hun recht komen, is ‘The Troll Hunter’ wat te rommelig en te onevenwichtig om te overtuigen als horror. Als komedie is hij zeer geslaagd, met dank aan de zwarte humor en de prima vertolking van Otto Jespersen. Tussen de nogal fletse bijfiguren schittert hij als bebaarde trollenjager die zich stuurs doch capabel van zijn taak kwijt en zich na afloop mopperend toelegt op het afhandelen van de administratieve rompslomp (“Ik moet een formulier invullen, dat is tegenwoordig overheidsbeleid”). Hans mag dan een opwindend beroep hebben, maar als je hem hoort klagen over de slechte betaling en de onmogelijke werktijden, dan zul je jezelf misschien toch in hem herkennen.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 12 mei 2011