The Truth About Emanuel (2013)

Regie: Francesca Gregorini | 96 minuten | drama, thriller | Acteurs: Kaya Scodelario, Jessica Biel, Alfred Molina, Frances O’Connor, Aneurin Barnard, Jimmi Simpson, Charlie Baver, Gabriela Dias, Emery Eastburn, Spencer Garrett, Sam Jaeger, Kevin McCorkle, Siena Perez, Wil Philip, Anne Ramsay, Wolf Ross, Jonathan Schmock, Russell Steinberg, Cooper Thornton

Soms kan een trailer je een verkeerd beeld geven over een film. Als je een promotieclip voor ‘The Truth about Emanuel’ ziet waarin deze rolprent als een thriller wordt neergezet, vergeet die trailer dan maar snel. Deze film van Francesca Gregorini is dat namelijk niet. Haar productie valt moeilijk in een hokje te stoppen, maar een vage term als psychologisch drama dekt de lading nog het best. Een aparte film voor een select publiek.

In ‘The Truth about Emanuel’ draait het om Emanuel (Kaya Scodelario). Dit norse meisje blaast bijna 18 kaarsjes uit, maar heeft nog geen idee wat ze met haar leven aan moet. Omdat haar moeder stierf tijdens de bevalling voelt zij zich een moordenares. Haar vader (Alfred Molina) heeft inmiddels een nieuwe vriendin gevonden, maar het botert niet tussen haar en Emanuel. Dat ligt overduidelijk aan de dwarse dochter die niet kan aarden. Als dit gezin een nieuwe buurvrouw (Jessica Biel) krijgt, verandert er iets. Door een aanbod om te babysitten op haar pasgeboren baby, ontstaat een vriendschap tussen Emanuel en de fragiele buurvrouw. Ze blijkt een geheim te hebben.

Hoe minder je weet over ‘The Truth about Emanuel’ hoe beter. Je moet in elk geval beseffen dat dit geen thriller is en geen hap-slik-weg-film. Dit is onvervalste arthouse cinema.  Gregorini heeft de beschikking over een bekwame cast en een aantal mooie vrouwenrollen. Ook visueel gezien valt er weinig te klagen. Het kleurenpalet is erg fraai en de overzichtelijke cameravoering zorgt ervoor dat alle scènes helder in beeld gebracht worden. In combinatie met de stemmige soundtrack levert dat een dromerige sfeer op. Het trage verteltempo sluit daar goed bij aan en creëert een sprookjesachtige ambiance. De tijd lijkt in deze film trager te verlopen dan in het echte leven.

Het grootste probleem van ‘The Truth about Emanuel’ is het slepende verteltempo en de zwakke plot. Er gebeurt niet erg veel en als het verhaal dan eindelijk op stoom komt, wordt het vrij abrupt afgerond en blijken grote problemen uiteindelijk eenvoudig oplosbaar. De kracht van deze rolprent schuilt in de vreemde vriendschap tussen Emanuel en haar buur. De scènes waarin deze twee niet samen zijn, missen impact.

Een beter gestroomlijnd verhaalverloop had deze film veel goed gedaan. Regelmatig zakt het tempo dusdanig in dat je gedachten (even) afdwalen. Daarnaast doet het vlakke einde afbreuk aan de film. Jammer, want hier had meer ingezeten. Hopelijk is de volgende film van Gregorini beter. Ze is in elk geval in staat om erg mooie rollen voor actrices te schrijven.

‘The Truth About Emanuel’ verschijnt dinsdag 4 november 2014 op DVD.