The Twins Effect – Chin Gei Bin (2003)

Regie: Dante Lam, Donnie Yen | 105 minuten | actie, komedie, avontuur, horror | Acteurs: Ekin Cheng, Charlene Choi, Gillian Chung, Jackie Chan, Anthony Wong, Edison Chen, Mickey Hardt, Josie Ho, Ricardo Mamood, Maggie Lau, Karen Mok, Winnie Leung, Mandy Chung, Digger Mesch, Marky Lee Campbell

Wie dacht dat het leven van een filmcriticus alleen maar over rozen gaat, heeft het mis. Inderdaad, het is leuk om even wat filmpjes te bekijken en er een stukje over te schrijven. Maar soms, heel soms, kom je een film tegen waar je echt geen raad mee weet. ‘The Twins Effect’ is zo’n film.

Wat overigens niet wil zeggen dat deze film slecht is, want dat is deze Hong Kong-productie nu ook weer niet. Dit is typisch zo’n film waar je na afloop niets meer van herinnert. Als je dan toch een beschrijving moet geven van deze film, dan schieten woorden als ‘leeg’ en ‘vermakelijk’ toch het eerst te binnen.

‘The Twins Effect’ zit zo rommelig en chaotisch in elkaar dat het verhaallijntje volledig ondergesneeuwd raakt door de flitsende actiescenés en slapstickhumor. Een vaag script vertelt iets over vampieren die tegen gehouden moeten worden. Uiteraard gebeurt dat niet met een goed gesprek vol wederzijds begrip. Nee, de schurken met de puntige hoektanden moeten hardhandig ondervinden dat ze niet gewenst zijn op onze mooie aardkloot. Dus bindt een dappere organisatie de strijd aan met de ondoden.

Tja, van originaliteit kun je de makers van deze film niet betichten. ‘The Twins Effect’ heeft heel wat elementen ‘geleend’ uit de ‘Blade’ films. Toch weet deze Chinese productie zich te onderscheiden van de Wesley Snipes-vehikels. De sfeer van dit Hong Kong-spektakel is veel luchtiger en vrolijker dan die van de zichzelf zo serieus nemende ‘Blade’-trilogie.

De onvervalste, mierzoete hap-slik-weg ambiance van ‘The Twins Effect’ is makkelijk te verklaren. Eigenlijk is dit Hong Kong-product niets meer dan een reclamespotje, dat zich vermomd heeft als speelfilm. Wat is het geval? Het woordje ‘Twins’ in de Engelse titel van dit cinematografische niemandalletje slaat op Charlene Choi en Gillian Chung. De dames zijn in China razend populair als zangduo. Hun bijnaam is, hoe verrassend, ‘de tweeling’ oftewel ‘The Twins’.

Choi en Chung zijn de lokkertjes van de film. Tenminste in Azië, hier in Europa heeft bijna niemand ooit van ze gehoord.

Dat de film geheel rond de tweeling is opgebouwd, zal je al snel duidelijk worden. Regisseur Dante Lam laat geen moment onbenut om zijn muzes in beeld te brengen. En eerlijk gezegd is dat best aangenaam. De meiden zien er leuk uit en hoewel ze nu niet bepaald goed acteren, weten ze dat met hun enthousiasme en prettige uitstraling behoorlijk te camoufleren. Daarnaast zijn de twee behoorlijk goed op elkaar ingespeeld en dat levert soms best komische momenten op. En een paar liedjes uiteraard, het gaat ten slotte om een zangduo.

Maar ja, wat moet je als filmdistributeur met een film die puur leunt op de ‘starpower’ van twee meiden die het publiek in Europa niet kent? Simpel: zet de naam van een acteur die hier wel bekend is gewoon pontificaal op de cover van de DVD.

Om deze film in ons landje aan de man te brengen, heeft distributeur Bridge ervoor gekozen om levende legende Jackie Chan als trekpleister te presenteren. En zoals dat wel vaker gaat, is dat volkomen onterecht. Chan’s aanwezigheid in ‘The Twins Effect’ is namelijk minimaal.

Een ander punt waar Bridge de mist in gaat is met de taaluitgave. Je kunt bij de DVD alleen maar ‘kiezen’ om de film in het Engelse af te spelen. En dat is jammer, want een film is toch altijd het best te pruimen in de originele taal. In het geval van ‘The Twins Effect’ is dat Cantonees. Nu moet gezegd worden dat de Engelse nasynchronisatie van deze film lang niet zo rampzalig is als je kan verwachten bij de doorsnee Hong Kong-film, maar het blijft jammer dat je niet de keuze hebt om zelf voor je favoriete geluidskanaal te kunnen kiezen.

Na al deze kritiek ben je misschien geneigd om te denken dat dit Hong Kong-werkje een waardeloos prul is. Niets is minder waar! ‘The Twins Effect’ staat garant voor een avondje onbezorgd vermaak. De actie zit goed in elkaar en de humor is zo onschuldig dat je je er nooit aan zult ergeren. Dit alles wordt verpakt in een flitsend jasje dat zo fijn zit dat je alweer vergeten bent dat je het draagt als je het laatste knoopje hebt dichtgemaakt.