The Two Faces of January (2014)

Regie: Hossein Amini | 96 minuten | thriller | Acteurs: Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Oscar Isaac, Daisy Bevan, David Warshofsky, Nikos Mavrakis, Prometheus Aleifer, Socrates Alafouzos, Yigit Özsener, Ozan Tas

Patricia Highsmith (1921-1995) is een van de beroemdste thrillerauteurs van de twintigste eeuw. Haar debuut, ‘Strangers on a Train’ uit 1950, werd binnen een jaar na verschijning door niemand minder dan Alfred Hitchcock verfilmd, met de legendarische Robert Walker in een onvergetelijke hoofdrol. Highsmith creëerde tevens het personage Tom Ripley, die in vijf van haar in totaal tweeëntwintig psychologische thrillers de hoofdrol speelde. Het eerste boek waarin hij opdook, ‘The Talented Mr. Ripley’ uit 1955, is daarvan de bekendste. Dat boek werd meerdere keren verfilmd en grootheden als Alain Delon en Matt Damon kropen in de huid van Ripley. Voor de twee verfilmingen van ‘Ripley’s Game’ draafden Dennis Hopper en John Malkovich op. Minder bekend is Highsmiths boek ‘The Two Faces of January’, dat ze schreef in 1961. De Brits-Iraanse filmmaker Hossein Amini, die we kennen als scenarioschrijver van onder meer ‘Drive’ (2011) en een groot fan van de suspenseboeken van Highsmith, koos juist dat boek uit voor zijn regiedebuut.

Nostalgie voert de boventoon, want Amini’s filmdebuut ademt de sfeer van de thrillers uit de jaren vijftig en zestig. Het verhaal speelt zich af in het Griekenland van 1962. Rydal (Oscar Isaac) is een Amerikaan die als gids de kost verdient en zijn klanten tussen de bedrijven door op een slinkse manier wat extra geld aftroggelt. Dan valt zijn oog op een stijlvol Amerikaans echtpaar, Chester (Viggo Mortensen) en Collette (Kirsten Dunst) MacFarland. Omdat hij hem aan zijn vader doet denken – met wie het nooit zo geboterd heeft – en hij haar aantrekkelijk vindt, papt Rydal met hen aan. Na een gezellige avond brengt hij het echtpaar terug naar hun hotel. Daar staat een privédetective Chester op te wachten. De beleggingspraktijken, waarmee hij hun snoepreisjes naar Europa bekostigt, blijken niet bepaald zuiver op de graat. In het nauw gedreven neemt Chester de man stevig onder handen. Dan komt net Rydal terug het hotel in, omdat hij Collettes armband, die ze in de taxi had laten liggen, wil terugbrengen. In plaats van Chester aan te geven, besluit hij hem te helpen weg te vluchten uit het hotel en regelt valse paspoorten voor het koppel. Zonder het te beseffen, tekent hij daarmee ook zijn eigen lotsbestemming.

Amini heeft zich volop laten onderdompelen in de sfeer van de klassieke suspensethrillers, vol glamour, driehoeksverhoudingen, list en bedrog en weet die sfeer ook in zijn regiedebuut op te roepen. Wie houdt van het werk dat Alfred Hitchcock in de jaren vijftig en zestig maakte (‘To Catch a Thief’ uit 1955 bijvoorbeeld), zal zich met het even stijlvolle ‘The Two Faces of January’ zeker ook vermaken. Amini wordt uitstekend geholpen door zijn drietal hoofdrolspelers. Met name de beide heren, Mortensen en Isaac, spatten van het doek. Hoewel de diepgang hier en daar ver te zoeken is – waarom blijft de moeizame relatie tussen Rydal en zijn vader bijvoorbeeld onderbelicht? – boeien de gebeurtenissen wél. Het aardige aan de twee personages – en daar moeten we Highsmith natuurlijk postuum een pluim voor geven – is dat geen van beide echt de ‘good guy’ of de ‘bad guy’ is, maar dat ze beiden hun duistere en tragische kanten hebben. Het zijn intrigerende personages, die rare sprongen maken wanneer ze in het nauw gedreven worden. De femme fatale van Dunst steekt daar maar wat bleekjes bij af.

Met ‘The Two Faces of January’ heeft Hossein Amini een mooi visitekaartje afgegeven. Stijl- en sfeervol, met charismatische hoofdrolspelers die sterke acteerprestaties neerzetten en in boeiende intriges verzeild raken. Al mag hij de volgende keer best wat meer de diepte ingaan, om zijn film nóg meer overtuigingskracht te geven.

Bioscooprelease: 26 juni 2014
DVD- en blu-ray-release: 28 oktober 2014