The Ugly Truth (2009)

Regie: Robert Luketic | 96 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Katherine Heigl, Gerard Butler, Bree Turner, Eric Winter, Nick Searcy, Jesse D. Goins, Cheryl Hines, John Michael Higgins, Noah Matthews, Bonnie Somerville, John Sloman, Yvette Nicole Brown, Nathan Corddry, Allen Maldonado, Steve Little, Dan Callahan, Tess Parker, Arielle Vandenberg, Kevin Connolly

In ‘The Ugly Truth’ geeft Mike Chadway (Gerard Butler) vrouwelijke kijkers het dringende advies om wakker te worden. Hoe romantisch en begripvol mannen ook mogen lijken; ze denken toch echt maar aan één ding… Juist. Abby (Katherine Heigl) is producente van een ochtendshow bij het regionale tv-station van Sacramento. Ze is een ware controlfreak en heeft mede daardoor geen relatie. Dates heeft ze wel, maar die werkt ze af volgens een checklist. Geen man die daarna nog blijft hangen natuurlijk. Omdat de kijkcijfers van haar programma kelderen komt haar baas met een troef aanzetten: Mike Chadway (Gerard Butler). Met zijn nogal platte ‘The Ugly Truth’ over hoe relaties en (vooral) mannen in elkaar steken scoorde hij goed bij een klein tv-station en het is de bedoeling dat hij zijn weinig genuanceerde teksten nu in Abby’s ochtendshow komt verkondigen…

Het blijkt een schot in de roos want Mike is een regelrechte kijkcijferhit. Abby daarentegen walgt van Mike en zijn teksten en gelooft wel degelijk in Mr. Perfect. Sterker nog; misschien is hij wel net naast haar komen wonen! De jonge orthopedisch chirurg Colin (Eric Winter) lijkt namelijk alles mee te hebben. Alleen weet Abby totaal niet hoe ze ervoor kan zorgen dat hij verliefd op haar wordt. Daar weet Mike echter wel raad mee en hij sluit een deal met Abby: hij geeft haar advies over hoe te doen tegenover Colin. Als dit leidt tot een relatie tussen Abby en Colin moet Abby de strijdbijl met Mike begraven. Faalt Mike, dan zal hij ontslag nemen en is Abby van hem af.

Mike neemt Abby vervolgens mee om kleding te kopen die het goed doet bij de mannelijke hormonen en tijdens dates met Colin zegt hij via een oortje voor wat ze moet zeggen of doen. We kennen dat van ‘Hitch’ (2005) en het levert wederom hilarische taferelen op, mede dankzij Heigls geweldige mimiek en Butlers ondeugende ogen.

De afloop van de film valt vervolgens te raden, maar dat is gebruikelijk bij romcoms. Daarin zit ‘m dan ook niet de kracht van ‘The Ugly Truth’. Nee, de film speelt gewoon simpel maar leuk in op de (uitvergrootte) cliché verschillen tussen mannen en vrouwen. Mike Chadway is het type ‘alfamannetje op de rots’ en Abby Richter de hopeloze romanticus die gelooft in sprookjesprinsen. En omdat zij haar droomprins – Colin – wil veroveren is ze bereid daar ver voor te gaan. Na ‘Knocked Up’ (2007) en ’27 Dresses’ (2008) toont Heigl wederom aan goed overweg te kunnen met dit genre. Ze kan zowel grappig, serieus als sexy zijn zonder dat dit ten koste gaat van haar geloofwaardigheid. Ook de chemie met Gerard Butler (‘300′ (2006), ‘RocknRolla’ (2008)) is verrassend goed. Butler heeft zoveel charme en charisma dat hij er zelfs bij de vrouwelijke kijkers mee weg komt als hij puberaal loopt te oreren.

‘The Ugly Truth’ is grappig en fris, zonder dat het verhaal nu echt verrassingen oplevert. Het happy end is jammerlijk afgezaagd en zwak qua special effects. Maar wat je van een romcom mag verwachten krijg je ook.

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 1 oktober 2009