The Unborn (2004)

Regie: Bhandit Thongdee | 108 minuten | horror, thriller | Acteurs: Intira Jaroenpura, Prangthong Changdham, Krunphol Tiansuwan, Aranya Namwong, Woravit Kaewphet

Als je de combinatie water, kinderen, geesten en snerpende violen hoort, waar denk je dan aan? Aan een Aziatische horrorfilm uiteraard. Sinds het internationale succes van ‘Ringu’, die wij Westerlingen kennen als ‘The Ring’, is het griezelgenre weer helemaal hot. Bioscopen worden overstroomd met zielloze ‘Ringu-klonen’ en ook de videotheken kunnen de lading Aziatische spookfilms niet meer aan. Tussen al het ongeïnspireerde kopieergeweld probeert de Thaise low budget-shocker ‘The Unborn’ wat geintereseerde genre-freaks te trekken. Klasse of kansloos?

In ‘The Unborn’ leren we de stoere Por (Jaroenpora) kennen. De jonge vrouw vloekt als een bootwerker, is niet vies van drugs en is behoorlijk agressief. Die houding heeft haar weinig vrienden opgeleverd. Na een avondje achter de bar van de lokale nachtclub te hebben gestaan, besluit Por om even buiten een sigaretje te roken. Iets wat ze beter niet had kunnen doen. Binnen no time staat haar gewelddadige dealer voor haar neus. De man beschuldigt Por van diefstal en ontvoert haar. Na een uit de hand gelopen ruzie wordt ze zwaar mishandeld en voor dood achter gelaten. Por wordt net op tijd gered en belandt in het ziekenhuis. Daar blijkt dat ze tien weken zwanger is. Onze wanhopige heldin wil een abortus, maar langzaamaan ziet ze van dat idee af. Por heeft grotere problemen aan haar hoofd: het spookt in het ziekenhuis. Maar waarom gelooft niemand haar? Ziet Por echt geesten of is ze door haar drugsgebruik zo ver heen dat ze hallucineert?

Na een half uurtje kijken wordt het je al duidelijk: ‘The Unborn’ schuwt geen enkel cliché. Zo kom je een voorovergebogen meisje in een wit jurkje tegen à la ‘The Ring’, zie je demonische waterdruppels als in ‘Dark Water’ en duikt dat lijkbleke jochie uit ‘The Grudge’ ook even op. Inspiratieloze kost dus. Toch beweert regisseur Bhandit Thongdee met een geheel eigen film op de proppen te komen.

De bijna magische woorden ‘Based on a True Story’ prijken er op het hoesje van de DVD. In een tijd waarin waargebeurde verhalen en biopics staan voor hoge kijkcijfers en waardering, lijkt ‘The Unborn’ mee te willen liften op deze trend. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar hoe serieus moet je een horrorfilm vol bovennatuurlijke zaken nemen? Een zelfdestructieve countryzanger die zichzelf naar de top zingt en zijn verslaving overwint is nog wel geloofwaardig, maar een verslaafde vrouw die in druppelend water de meest akelige demonen ziet is toch net even andere kost. Wat houdt je over als je de gewraakte terminologie ‘gebaseerd op een waargebeurd verhaal’ weglaat en ‘The Unborn’ beoordeeld op zijn merites?

Verrassend genoeg levert dit genre-vehikel nog een vrij aardige horrorthriller op die soms echt schokkend en beklemmend is. Het gegeven dat Por als heldin niet helemaal betrouwbaar is, zijn de geesten echt of slechts waanbeelden van een verslaafde?, geeft de film een scherp randje. Thongdee zet je regelmatig op het verkeerde been. Hoofdrolspeelster Jaroenpora buit de onbetrouwbaarheid van haar personage goed uit door Por’s constante verlangen naar geestverruimende middelen sterk op de voorgrond te zetten. Ook het schimmige verleden van de jonge vrouw geeft je niet het voordeel van de twijfel. Wie is Por eigenlijk? Deze plotwending is leuk gevonden en sterk uitgevoerd, maar helaas geeft Thongdee de ontknoping veel te vroeg weg. Ook Pors transformatie van narcistische drugsgebruiker naar betrokken vriendin is veels te abrupt. Als de spanning wat langer werd vastgehouden zou ‘The Unborn’ een stuk interessanter zijn. Saai wordt de film echter nooit. Thongdee houdt de vaart erin en trakteert je op enkele zeer verontrustende en grove scènes. Zo krijg je een een gruwelijke abortus te zien en zijn er enkele naargeestige momenten in een operatiekamer. De griezelige passages komen vrij onverwachts en zijn vrij grafisch. Juist de onvoorspelbaarheid van de horrorscènes maakt de impact van het geweld des te groter. De goed gedoseerde spanning is echter te weinig om de ware griezelfan tevreden te houden. ‘The Unborn’ leunt meer op het acteerwerk en de suspense dan op smerigheid.

Het moet gezegd worden dat het spel van de cast vrij degelijk is. Oscars of een andere presticieuze filmprijs zal ‘The Unborn’ nooit in de wacht slepen, maar qua acteerwerk zit het wel goed. Jaroenpora is goed op dreef als de zelfzuchtige Por. Hoewel de heldin vooral in de eerste helft van de film behoorlijk vervelend is voor haar omgeving, blijft het personage toch de moeite waard om te blijven volgen. Bijrolspelers als Changdham en Tiansuwan doen hun werk naar behoren. De karakters, op Por na, blijven echter behoorlijk vlak. Zo zie je vleesgeworden typetjes als de boze dealer, de sadistische zuster en de betrokken sociaal werker voorbij komen. Deze karikaturen willen nooit echte mensen worden en dat is jammer. Jammer omdat Thongdee zoveel meer uit haar film had kunnen halen, zo wordt de relatie tussen Por en haar dealer nooit echt duidelijk. Ook de zoektocht naar Pors waanbeelden/geestverschijningen is te tam uitgewerkt. Met een beter script had ‘The Unborn’ een veel beklemmender verhaal opgeleverd. Nu lijkt het alsof sommige plotwendingen zomaar uit de lucht komen vallen. Al is de laatste twist in de plot dan weer wel erg geslaagd. Al met al is ‘The Unborn’ een geslaagde aanvulling op het toch al uitpuilende horrorgenre. Verwacht echter geen cultklassieker of sleeperhit. De film mist een eigen identiteit en een sterk verhaallijntje. ‘The Unborn’ is een leuke huurfilm, niet meer, maar zeker niet minder.