The Unfamiliar (2020)

Regie: Henk Pretorius | 89 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jemima West, Christopher Dane, Rebecca Hanssen, Harry McMillan-Hunt, Rachel Lin, Tori Butler-Hart, Ben Lee, Guy Warren-Thomas, Beatrice Woolrych

Na haar terugkeer uit de oorlog in Afghanistan wordt de Britse legerdokter Elizabeth geplaagd door paranormale hallucinaties. Lijdt ze aan PTSS? Is het huis behekst? Of is er iets anders aan de hand? Haar man stelt een familievakantie op Hawaï voor om de spanningen weg te nemen. Daar komt Elizabeth tot de schokkende conclusie dat een duistere, demonische entiteit waarschijnlijk de bron van het probleem is. Om haar gezin te redden, laat ze zich meezuigen in een sinistere en ijzingwekkende mythologische onderwereld.

‘The Unfamiliar’ begint als een typische spookhuisvertelling. Een van de gezinsleden, in dit geval de vrouw des huizes, krijgt plotseling last van vreemde en angstaanjagende visioenen, waarna de onverklaarbare voorvallen zich in rap tempo opstapelen. Een op het oog originele insteek is dat de oorsprong van de griezelige voorvallen in deze film een link heeft met de Hawaïaanse mythologie. Helaas wordt dit nogal stuntelig uitgewerkt. Hawaïaans is in dit geval vooral een kapstokterm voor het exotische, dat verder amper wordt uitgewerkt en vooral een vaag vehikel blijft voor een berg generieke en clichématig uitgewerkte ‘jump scares’.

Bovendien is ‘The Unfamiliar’ een rommelige film. Er worden geregeld ideeën en mogelijke verklaringen op ons afgevuurd, maar die slaan meestal dood of verdwijnen in sneltreinvaart en zonder verklaring uit de vertelling. Het helpt ook niet dat de film amper de tijd neemt om de hoofdprotagonisten fatsoenlijk te introduceren of uit te diepen. Het resultaat: een bij vlagen warrig en onsamenhangend geheel, dat ondanks het niet bijster ingenieuze verhaal soms lastig te volgen is.

Visueel heeft ‘The Unfamiliar’ wel af en toe zijn lichtpuntjes, vooral op de spaarzame momenten dat de demonische brenger van het onheil eventjes voor het voetlicht treedt. Maar al met al is het toch een warrige film die zijn griezelaspiraties niet echt waarmaakt en grotendeels blijft hangen in oudbakken horrorclichés.

Frank Heinen

DVD-release: 20 januari 2021