The Upside of Anger (2005)

Regie: Mike Binder | 118 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Joan Allen, Kevin Costner, Evan Rachel Wood, Kerri Russell, Erika Christensen, Alicia Witt, Mike Binder, Tom Harper, Dane Christensen, Danny Webb, Magdalena Manville, Suzanne Bertisch, David Firth, Rod Woodruff, Stephen Greif

‘The Upside of Anger’ is in meerdere opzichten een verrassende film. Het is een drama, maar bevat opvallend veel grappige momenten. Joan Allen is als Terry Woodmeyer flink op dreef als het gaat om het plaatsen van rake opmerkingen. En het is een verademing om Kevin Costner eindelijk eens in een rol te zien waarin hij blijk geeft van komisch talent.

Mike Binder, die het script schreef, de film regisseerde en een belangrijke bijrol vertolkt, wijkt met ‘The Upside of Anger’ voor een belangrijk deel af van zijn eerdere werk. Zijn vorige films, waaronder ‘The Sex Monster’ (1999) en ‘The Search for John Gissing’ (2001), waren vrijwel allemaal komedies. In ‘The Upside of Anger’ snijdt Binder een thema aan waar hij zelf in zijn jeugd mee te maken kreeg: hij groeide op als kind van gescheiden ouders, en had een moeder die de scheiding maar moeilijk kon verkroppen.

Tijdens het kijken naar ‘The Upside of Anger’ overheerst het gevoel dat de opzet van het verhaal geschikter zou zijn geweest voor een TV-serie dan voor een film van nauwelijks twee uur. Misschien heeft dit deels ook te maken met Binders achtergrond als schrijver en producer van enkele TV-series. Verhaallijnen als bijvoorbeeld de geheimzinnige ziekte van dochter Emily en de verrassende ontdekking aan het einde van de film worden amper ingeleid en al helemaal niet bevredigend afgerond. Het is alsof je naar een samenvatting kijkt in plaats van naar het hele verhaal. Binder probeert in ‘The Upside of Anger’ simpelweg net iets teveel verhaallijnen te verwerken en bij elkaar te laten komen.

Niettemin is ‘The Upside of Anger’ een onderhoudende film met bovengemiddelde acteerprestaties van de gehele cast. Behalve de eerder genoemde hoofdrolspelers Joan Allen en Kevin Costner, blinkt ook Evan Rachel Wood uit in haar rol van de jongste dochter Popeye. Wood is tegelijkertijd grappig en ontroerend, en weet de kwetsbaarheid en het lef van puber Popeye treffend weer te geven. Ook de actrices die de overige drie dochters portretteren zijn goed gekozen: Alicia Witt als de tuttige Hadley, Erika Christensen als de uitdagende Andy en Keri Russell als de artistieke Emily.
Leuk weetje is dat het jongere broertje van Christensen, Dane, een bijrol heeft als de jongen waar Popeye verliefd op is.

‘The Upside of Anger’ is in zijn geheel genomen een verfrissende variant op het doorsnee familiedrama. Met als extraatje Kevin Costner’s leukste rol in jaren.

Saskia Blokker