The Wailing – Goksung (2016)

Recensie The Wailing CinemagazineRegie: Hong-jin Na | 156 minuten | drama, fantasie, horror, thriller | Acteurs: Woo-hee Chun, Jung-min Hwang, So-yeon Jang, Han-Cheol Jo, Jun Kunimura, Do Won Kwak

Er gebeuren vreemde dingen in het Zuid-Koreaanse provinciestadje van brigadier Jong-Gu. Al enige tijd laten stadsgenoten op mysterieuze wijze het leven. Als de agent op een vroege ochtend wakker wordt gebeld met de mededeling dat er twee nieuwe lijken gevonden zijn, weet hij niet meteen hoe te reageren. Eenmaal op de moordlocatie aangekomen, ziet hij de beestachtige slachtpartij die heeft plaatsgevonden met afschuw aan. In tegenstelling tot de vorige moordaanslagen is er dit keer een aanknopingspunt. Zijn collega’s hebben de vermoedelijke dader te pakken gekregen. De man moet onder invloed van giftige paddenstoelen tot zijn gruwelijke daden zijn overgegaan. Daarmee is de zaak voor de politie afgedaan.

Toch is de stroom van merkwaardige sterfgevallen nog niet ten einde. Reden voor Jong-Gu (Do Won Kwak) om zelf op onderzoek uit te gaan. Terwijl de regen onophoudelijk blijft vallen, wordt de agent meegezogen in een web van bovenzintuiglijke nachtmerries. Op basis van de getuigenissen van een aantal goedgelovige stadsgenoten, leidt het spoor na verloop van tijd naar een Japanner. De vreemdeling van dienst is pas naar hun stad verhuisd en daardoor een makkelijk slachtoffer voor een heksenjacht. Als zijn eigen dochter door onzichtbare krachten bevangen wordt, zit er voor de bangige Jong-Gu niets anders op dan met toorts en hooivork voorop te gaan in de hetze tegen de indringer. Maar of de man er iets mee te maken heeft?

In de twee uur die dan nog volgen zoekt ‘The Wailing’ antwoord op die vraag. Dat lijkt lang, maar door het levendige karakter van de film voelt dat nergens zo. Door een ingenieus spel met het verwachtingspatroon te spelen, houdt regisseur Hong-jin Na de aandacht constant vast. Alles wat eerst normaal lijkt is zo weer anders. En visa versa. Zo heeft ‘The Wailing’ in de eerste scènes wat weg van de Scandinavische thriller. De lange, rustig opgebouwde en sfeervolle shots met veel fantastische omgevingsbeelden ogen bekend. Geleidelijk aan trekt de film echter verder naar een meer karakteristieke Aziatische film, vol onder de huid kruipende horrorperversiteiten. Doordat de film geen gebruik maakt van makkelijke schrikeffecten, ontstaat er een deken van suspens die het bloed de gehele film tot stollen weer te brengen. De conventies die wel worden gehanteerd, zijn bedrieglijke valkuilen. Niets in ‘The Wailing’ is wat het lijkt.

Tegelijkertijd neemt Hong-jin Na regelmatig gas terug met opvallend humoristische scènes, die onze perceptie andermaal aan het wankelen brengen. Hoofdpersoon Jong-Gu is daardoor even sullig als heldhaftig. Bovenal maakt het hem menselijk. Ondanks de sjamanistische rituelen, de beoefening van exorcisme en de talrijke verhandelingen over geesten vertelt ‘The Wailing’ uiteindelijk vooral het verhaal van de man die volhardend zijn werk als politieagent blijft uitoefenen en zijn gezin voor onheil probeert te behoeden. Dat hij door zijn eigen onkunde nauwelijks in zijn missie slaagt, is slechts een volgende proeve van zijn menselijkheid.

De (massa)hysterie jegens het onbekende die in ‘The Wailing’ ontstaat, is tegenwoordig ook in het Westen meer regel dan uitzondering. De vooroordelen van de Zuid-Koreaanse personages lijken bovendien op de onze, zo blijkt uit de speelse benadering die de film hanteert. De rationaliteit van de toeschouwer wordt door deze opbouw vakkundig om zeep geholpen. De toeschouwer verschilt daardoor in niets van Jong-Gu en de andere gedoemde personages. Ludieke emotie, lijdzaam toezien en religieus ongeloof is alles wat ons rest. Regisseur Hong-jin Na is zelf de duivel die ons in een bespiegelende wurggreep houdt. En toont dat we normale mensen zijn.

Wouter Los

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 6 oktober 2016