The Walk (2015)

Regie: Robert Zemeckis | 122 minuten | avontuur, biografie, drama, thriller | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Guillaume Baillargeon, Émilie Leclerc, Mark Trafford, Inka Malovic, Lucas Ramaciere, Martin Lefebvre, Philippe Bertrand, Laurence Deschenes, Patricia Tulasne, Jean-Robert Bourdage, Sylvie Lemay, Sasha Dominique, Soleyman Pierini, Jade Kindar-Martin

In 1974 presteerde de Fransman Philippe Petit iets dat niemand hem ooit voordeed, en wat niemand hem ooit na zal doen. Hij balanceerde op een koord dat van de ene Twin Tower naar de andere gespannen was. Al zeven jaar liep Petit, een circusartiest pur sang, rond met het idee om dat te doen, maar dat hij zijn droom ooit waar zou maken getuigt niet alleen van lef, maar ook van doorzettingsvermogen. Petit zou in totaal acht keer heen en weer lopen op een 200 kilo zware kabel, dat op 417 meter hoogte gespannen was. De politieagenten die hem stonden op te wachten om hem te arresteren, konden niets anders dan diep voor hem buigen. Een gevangenisstraf kreeg hij dan ook niet, omdat ook de dienstdoende rechter onder de indruk was van zijn bizarre prestatie. Zijn ‘straf’ was dan ook ludiek: een koorddansshow opvoeren voor kinderen in Central Parc was voldoende. En dat deed Philippe dan ook met veel plezier.

Petits stunt was al eens eerder onderwerp van een film, namelijk van de ijzersterke en veelgeprezen documentaire ‘Man on Wire’ van James Marsh uit 2008. Het verhaal leent zich echter prima voor een duizelingwekkend spectaculaire 3D-film, dat vond althans regisseur Robert Zemeckis. En hij heeft gelijk, want ‘The Walk'(2015) is een bijzonder geslaagd spektakel waarin Joseph Gordon-Levitt schittert als de eigenzinnige durfal Petit die alles op alles zet om ‘the artistic crime of the century’ te voltooien. Dankzij de moderne technieken beleeft het publiek de adembenemende stunt van dichtbij, en vanuit alle gezichtspunten, mee.

Het begint al met de manier waarop Petit het publiek toespreekt vanuit de fakkel van het Vrijheidsbeeld, dat uitkijkt over de stad New York. Gordon-Levitt lijkt totaal niet op de echte Petit – een druk gesticulerende fransoos met helblauwe ogen en peentjesrood haar – maar in zijn meeslepende enthousiasme en met een indrukwekkend realistisch Frans accent, enigszins geholpen door een pruik en gekleurde lenzen, slaagt hij met vlag en wimpel. Hij neemt ons mee terug naar het verleden, naar het Frankrijk uit zijn jeugd. Hij vertelt hoe hij ooit, op achtjarige leeftijd, voor het eerst in aanraking kwam met koorddansen. Het kunstje leerde hij van Papa Rudy (Ben Kingsley, met bijzonder accent), de pater familias van een circusfamilie, maar zodra hij in een tijdschrift leest over de bouw van de Twin Towers, kan hij aan niets anders meer denken.

Met steun van collega-straatmuzikante Annie (Charlotte Le Bon), fotograaf Jean Louis (Clément Sibony) en diens vriend met hoogtevrees Jeff (Cesar Domboy) ‘oefent’ Philippe eerst op een koord van de ene toren van de Notre Dame naar de andere. Dat gaat goed en dus zet hij zijn plan om van ene Twin Tower naar de andere te lopen door. Eenmaal in New York ontvouwt zich een soort ‘heist movie’, waarin het stel, samen met enkele nieuwe Amerikaanse vrienden, zich in allerlei bochten wringt om ongezien alle kabels, draden en bevestigingsmaterialen op de 110e verdieping te krijgen. Want ze mogen uiteraard niet gesnapt worden. Vergelijk het maar met het beramen van een bankoverval en de spanning van het niet gesnapt mogen worden. ‘The Walk’ voegt hier dan ook nog het extra aspect van die duizelingwekkende hoogte aan toe. De spanning is dus al te snijden, nog vóór Philippe überhaupt een stap op het koord heeft gezet.

De toewijding die Joseph Gordon-Levitt hier tentoonspreidt is bewonderenswaardig. Het begint al bij het feit dat hij uitstekend Frans spreekt (een verademing!) en zijn Engels heeft aangekleed met een authentiek Parijs’ accent. Maar ook het fysieke aspect van deze rol heeft Gordon-Levitt onder de knie. Natuurlijk hoefde hij niet dezelfde hoogte te bedwingen als Petit zelf, maar onder leiding van de man die hij speelt leerde de acteur de basis van het koorddansen. De film leidt uiteindelijk naar een bijna twintig minuten durend, adembenemend hoogtepunt (letterlijk!), waarin cameraman Darius Wolski – al dan niet computergestuurd – de stunt vanuit diverse hoeken vastlegt. Als kijker zit je wel even op het puntje van je stoel als je van bovenaf ziet hoe Philippe de toegestroomde agenten tart door op het laatste moment om te keren en weer richting de andere toren te lopen, terwijl tientallen meters eronder de toeschouwers hun adem inhouden. Een fraai staaltje camerawerk! En de 3D-techniek wordt hier ten volle benut.

‘The Walk’ is niet alleen een visueel spektakel van de bovenste plank, het is ook een meeslepend verhaal over een innemende man die het onmogelijke mogelijk maakte. Inspirerend, enerverend en vooral erg amusant!

Bioscooprelease: 8 oktober 2015
DVD- en blu-ray-release: 17 februari 2016